Základní pojmy ze světa PR a marketingu
Marketingový slovník připravil tým odborníků Lesensky.cz. Encyklopedie slouží pro vzdělávací účely. Další zajímavosti ze světa PR a marketingu najdete na stránce případové studie.
A
Advertorial
Zjistit více Advertorial je placená inzerce, která napodobuje redakční text. Termín vznikl ze spojení anglických slov reklama (advertisement) a redakční text (editorial).
Affiliate marketing
Zjistit více Affiliate marketing je marketingový nástroj, který funguje na bázi partnerství a provizí. Jedná se o partnerskou spolupráci dvou subjektů. Affiliate inzerent v ní získává propagační plochu a affiliate partner zisky z inzerentových prodejů.
Analýza webu
Zjistit více Analýza webu zkoumá webové stránky s ohledem na cíle, které mají plnit. Měří, sbírá a vyhodnocuje data.
B
Brand
Zjistit více Brand (značka) je souhrn funkcí a hodnot, které se pojí k určitému produktu, službě či firmě. Značka je nositel významu a emocí. Lze ji popsat jako unikátní asociace, jimiž se produkt či firma v mysli zákazníka odlišují od konkurence.
Brand manuál
Zjistit více Brand manuál je dokument, ve kterém je stručně shrnuta identita a strategie značky. Popisuje její hlavní atributy a definuje pravidla pro každodenní práci se značkou.
Branding
Zjistit více Branding se zabývá budováním, řízením a rozvojem značky. Jedná se o dlouhodobý a strategický proces. Kromě vizuální identity do něj patří také péče o positioning, hodnoty, postoje a další atributy brandu.
Briefing | Brífink
Zjistit více Briefing (brífink) je krátké a stručné setkání s novináři. Cílem briefingu je informovat média v co nejkratším čase o zásadním sdělení.
Business Model Canvas
Zjistit více Business Model Canvas je nástroj pro strukturované plánování podnikání, který vizualizuje klíčové aspekty podnikatelského modelu, jako jsou zákazníci, hodnotová nabídka, kanály a příjmy. Umožňuje rychle analyzovat, upravovat a sdílet obchodní strategii v týmu.
C
Cenová kotva
Zjistit více Cenová kotva je technika, která využívá prvotního nastavení ceny k ovlivnění vnímání hodnoty produktu, což vede zákazníka k pocitu výhodného nákupu.
CMS
Zjistit více CMS (Content Management System), neboli redakční systém, je software určený k vytvoření a správě digitálního obsahu.
Content marketing
Zjistit více Content marketing (obsahový marketing) je forma marketingu, při které je kladen důraz na přípravu a komunikaci obsahu relevantního pro vybranou cílovou skupinu. Obsah je zde považován za hlavní prostředek k dosažení marketingových cílů.
Cookies
Zjistit více Cookies jsou malé textové soubory, které si ukládají webové stránky prostřednictvím webového prohlížeče.
Copyediting
Zjistit více Copyediting se zabývá úpravou a vylepšováním textu. Cílem je upravit text tak, aby lépe splňoval stanovené cíle.
Copywriter
Zjistit více Copywriter se zabývá zpracováním témat a psaním textů. Kromě samotného kreativního psaní se dobře orientuje ve stylistice, gramatice či typografii a SEO.
Copywriting
Zjistit více Copywriting je tvorba obsahových, reklamních a marketingových textů. Cílem copywritingu je vzbudit zájem, pozitivní emoce a navést čtenáře k požadované akci.
CRM
Zjistit více CRM (Customer Relationship Management) je strategie pro správu vztahů a interakcí se zákazníky a partnery, která má za cíl zlepšit obchodní vztahy a podpořit růst firmy.
Cvičení Kvadranty
Zjistit více Co je Cvičení Kvadranty Cvičení Kvadranty je analytická a plánovací technika, která se využívá v rámci týmové práce k rozdělení a hodnocení různých aspektů projektů, strategií nebo procesů do čtyř klíčových kategorií neboli kvadrantů. Tato metoda umožňuje vizualizovat, organizovat a prioritizovat...
CX (Customer experience)
Zjistit více CX (Customer Experience) je celkový dojem zákazníka z interakce se značkou, zahrnující všechny kontaktní body od prvního setkání až po následnou podporu. V kontextu webu se CX zaměřuje na intuitivní design, rychlost načítání, personalizaci a snadnou navigaci, aby byl uživatelský zážitek co...
D
Direct marketing
Zjistit více Direct marketing je typ marketingové komunikace, která osobně, přímo a adresně oslovuje konkrétní osoby (klienty, zákazníky a podobně). Představuje cílenou formu propagace značky a propojuje značku a její potenciální i stávající zákazníky.
E
E-mail marketing
Zjistit více E-mail marketing se zabývá rozesíláním komerčních i nekomerčních zpráv na vybraný seznam e-mailových adres. Poskytuje možnost přímého oslovení cílové skupiny a díky tomu pomáhá vytvořit a posilovat vazby se zákazníky či partnery.
Event marketing
Zjistit více Event marketing (neboli zážitkový marketing) patří mezi specifickou formu marketingu, která je úzce spjata s určitou událostí, prožitkem nebo zážitkem.
G
Grafika v reklamě
Zjistit více Grafika a vizuální tvorba patří mezi základní vyjadřovací způsoby v marketingové komunikaci. Podle výzkumů přijímá běžný člověk až 80 procent informací o okolním světě zrakem. Vizuální tvorba tak má v marketingu zásadní význam.
Guerilla marketing
Zjistit více Guerilla marketing je marketingová technika, při níž se překračují běžně zažité normy a pravidla pro komunikaci.
I
Influencer marketing
Zjistit více Influencer marketing je marketingový nástroj, který využívá vlivných osobností (influencerů) k propagaci produktu, služby nebo značky.
K
Komunikační agentura
Zjistit více Komunikační agentura se zabývá vymýšlením, tvorbou, správou a vyhodnocováním komunikačních kampaní.
Komunikační mix
Zjistit více Komunikační mix je soubor propagačních nástrojů, kterými může subjekt oslovit požadované cílové skupiny.
Komunikační plán
Zjistit více Komunikační plán je podrobný přehled aktivit, které mají vést ke splnění komunikačních cílů.
Komunikační strategie
Zjistit více Komunikační strategie je souhrn vizí a nástrojů, které mají splnit komunikační cíl.
KPI
Zjistit více Key Performance Indicator je klíčový ukazatel výkonnosti. Jedná se o měřitelný ukazatel, který firmy a organizace používají k hodnocení úspěšnosti svých aktivit a strategií.
Krizová komunikace
Zjistit více Krizová komunikace je nástroj public relations, který má za cíl ochránit dobré jméno, ekonomické zájmy a lidské zdroje v případě, že nastane ohrožující situace, která si žádá krizový management.
L
Landing page
Zjistit více Landing page je vstupní stránka, přes kterou návštěvníci poprvé přicházejí na webové stránky.
Long-tail Keywords
Zjistit více Long-tail keywords jsou fráze obvykle zahrnující tři a více slov. Bývají více specifická a tak i konverznější než krátká klíčová slova.
M
Marketing založený na Uživatelích (User-Generated Content, UGC)
Zjistit více User-Generated Content (UGC) neboli uživatelsky generovaný obsah je druh obsahu, který je vytvořen přímo zákazníky.
Marketingová strategie
Zjistit více Marketingová strategie definuje cíle, kterých chce subjekt dosáhnout v rámci obchodu a marketingu.
Marketingové nástroje
Zjistit více Marketingové nástroje se soustředí na zlepšení image, stimulaci poptávky a posílení prodejů. Patří mezi ně například reklama, PR, přímý marketing, osobní prodej a podpora prodeje.
Marketingový mix
Zjistit více Marketingový mix je na míru vytvořená kombinace nástrojů, která pomáhá firmám vytvořit poptávku a stimulovat prodej výrobků nebo služeb.
Marketingový plán
Zjistit více Marketingový plán je podrobný přehled a timing aktivit, které mají vést ke splnění marketingových cílů
Media relations
Zjistit více Pojem media relations označuje vzájemný vztah mezi novináři a profesionály z oboru public relations. Cílem aktivity je získat neplacený prostor v médiích.
Mediální analýza
Zjistit více Mediální analýza je nástroj, který umožňuje získat přehled o tom, jak je určitá firma, instituce, osoba či fenomén vnímán a popisován v médiích
Mediální obraz
Zjistit více Mediální obraz je specifický souhrn mediálních zpráv o subjektu, osobě, tématu nebo osobnosti.
Měření PR
Zjistit více Měření public relations se zabývá zhodnocením investic a výsledků PR kampaní a strategií. Vyhodnocování PR se vždy odvíjí od stanovených cílů.
Microsite
Zjistit více Microsite je speciální druh webové stránky, který je úzce zaměřen na prezentaci jedné služby, značky, produktu či události
Monitoring médií
Zjistit více Monitoring médií je nástroj, který dokáže vyhledat zmínky o klíčových slovech či tématech napříč různými typy médií.
N
Nano a Mikro Influencer Marketing
Zjistit více Influencer marketing je marketingový nástroj, který využívá vlivných osobností (influencerů) k propagaci produktu, služby nebo značky. Nano a mikro influencer marketing je pak rozdělený podle počtu sledujicích a zaměření influencerů.
O
OKR
Zjistit více OKR, neboli Objectives and Key Results, je metodika pro nastavení a sledování cílů v organizacích.
On-page & off-page SEO
Zjistit více On-page a off-page faktory patří mezi parametry, jimiž lze ovlivnit optimalizaci webové stránky pro vyhledávače (SEO). Správným nastavením a udržováním těchto faktorů je možné ovlivnit pozici webové stránky ve vyhledávačích, například na Google nebo Seznamu.
P
Politická kampaň
Zjistit více Politická (volební) kampaň je koordinovaná činnost, jejímž cílem je přesvědčení voličů ke zvolení konkrétního politického kandidáta nebo subjektu.
Politická komunikace
Zjistit více Politická komunikace je proces, ve kterém se vyměňují názory mezi novináři, veřejností a politickými subjekty.
Politické public relations
Zjistit více Politické public relations budují, utužují a zlepšují vztahy politických subjektů s veřejností.
Politický marketing
Zjistit více Politický marketing je činnost, která má za cíl vytipovat a popsat voliče a následně je přesvědčit, aby podpořili konkrétní politický subjekt nebo jednotlivce.
PPC reklama
Zjistit více PPC reklama je typ online reklamy, při které inzerent platí za klik na reklamu. V případě PPC kampaně neplatí inzerent za pouhé zobrazení inzerátu, sazby se účtují za každé kliknutí na něj.
PR 360
Zjistit více Koncept PR 360 je o teoretický rámec, který skrze integraci PR s marketingovými nástroji pomáhá firmám zvyšovat povědomí a poptávku. Vznikl v komunikační agentuře Lesensky.cz
PR agentura
Zjistit více PR agentura se věnuje plánování, navrhování a vyhodnocování public relations kampaní či public relations strategií. Hlavním úkolem PR agentury je budování image a zlepšování veřejného vnímání klientů.
PR kampaň
Zjistit více PR kampaň je souhrn všech PR aktivit, které jsou ohraničeny časovým úsekem a jednotnou ideovou linkou. Představuje tedy více než jednu tiskovou konferenci či vydaný článek. Je sledem konkrétních kroků, které vedou k předem vytyčenému cíli.
Press trip
Zjistit více Press trip je organizovaná novinářská cesta. Cílem press tripu je prostřednictvím exkurze seznámit novináře s určitým fenoménem, poskytnout jim jeho detailní poznání a zajistit mu tak publicitu.
Prototypování
Zjistit více Co je to prototypování? Prototypování je proces vytvoření předběžné, zjednodušené verze produktu. Může při něm jít o fyzický nebo digitální produkt (webová stránka, mobilní aplikace). Cílem prototypování je testovat funkčnost, použitelnost, přístupnost i design ještě před tím, než se produkt dostane...
Public Relations
Zjistit více Public relations (PR) je obor, který se věnuje budování image a zlepšování veřejného vnímání ve prospěch konkrétní osoby nebo konkrétního subjektu. Public relations zároveň budují vztahy osob a firem s vnějším světem. Cílem této aktivity je získat pozornost, dobré jméno a dobré vztahy.
R
Reklama
Zjistit více Reklama je placené sdělení, jehož cílem je propagace produktů, služeb, firem či myšlenek. Úkolem reklamy je přesvědčení cílové skupiny k určité akci - nákupu zboží, změně chování, projevení zájmu či zaujetí pozitivního postoje ke značce.
Reklama na Facebooku
Zjistit více Reklama na Facebooku je placená podpora určitého sdělení na této sociální síti. Představuje nejjednodušší způsob, jakým dostat své podnikání do povědomí až 5 miliónů českých uživatelů.
Reklamní agentura
Zjistit více Reklamní agentura je organizace, která se zabývá vymýšlením, navrhováním, vytvářením, správou, distribucí a vyhodnocováním reklam.
Remarketing
Zjistit více Remarketing je typ cílení online reklamy. Umožňuje zobrazování reklamy lidem, kteří v minulosti navštívili webové stránky inzerenta.
Responsive design
Zjistit více Co je responzivní design? Responzivní design je přístup k webovému designu (tvorbě webových stránek), který zajišťuje, že se stránky optimálně zobrazují na různých zařízeních a velikostech obrazovek. Tento přístup využívá flexibilní layouty (rozvržení), obrázky a CSS media queries (dotazy v jazyce...
Roses, Buds and Thorns
Zjistit více Co je Roses, Buds and Thorns „Roses, Buds and Thorns“ je zpětnovazební technika, která se často používá v pracovních týmech k reflexi nad úspěchy, příležitostmi a výzvami. Tato metoda je ideální pro hodnocení projektů, setkání, workshopů nebo i běžného pracovního procesu, kde je potřeba získat...
S
SEO (Search engine optimization)
Zjistit více SEO je zkratka z anglických slov Search Engine Optimization, což v překladu znamená optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o proces zlepšování viditelnosti webové stránky v internetovém vyhledávání.
Sociální sítě
Zjistit více Sociální síť je online služba, která registrovaným členům umožňuje vzájemně komunikovat, sdílet informace, posílat si obsah a společně být součástí různých online aktivit. Sociální sítě propojují virtuální skupiny lidí.
Sportovní marketing
Zjistit více Sportovní marketing je proces, jehož cílem je propagace a zviditelnění sportovců, sportovních týmů, klubů či organizací. Často jej lze také využít pro propagaci sportovních produktů a vybavení.
STDC - model See-Think-Do-Care
Zjistit více Co je to model STDC? Model " See-Think-Do-Care" je marketingové schéma mapující 4 základní nákupní fáze zákazníka. Model pomáhá značkám a firmám lépe porozumět cestě zákazníka a efektivněji tak cílit na své marketingové a reklamní strategie podle jednotlivých fází. Každá fáze modelu "See-Think-Do...
T
Tisková konference
Zjistit více Tisková konference (TK) je formální setkání s novináři. Cílem tiskové konference je informovat média o zásadním sdělení.
Tisková reklama
Zjistit více Inzerce v tisku je placený prostor, který klient objednává pro svou propagaci.
Tisková zpráva
Zjistit více Tisková zpráva (TZ) je textové sdělení pro média. Cílem tiskové zprávy je informovat novináře. Jedná se o základní nástroj oboru public relations. Tiskovou zprávu může vydávat jednotlivec, organizace, firma či státní instituce.
Tvorba webových stránek
Zjistit více Tvorba webových stránek zahrnuje proces vzniku webu od jeho návrhu až po spuštění a otestování.
U
UI (User Interface)
Zjistit více User Interface (uživatelské rozhraní), je prostředí, skrze které uživatelé komunikují s digitálními produkty, jako jsou webové stránky, mobilní aplikace nebo software.
UI audit
Zjistit více Audit uživatelského rozhraní, je proces hodnocení a analýzy uživatelského rozhraní webových stránek nebo mobilních aplikací. Cílem UI auditu je identifikovat problémy a oblasti pro zlepšení, které mohou ovlivnit uživatelskou zkušenost a celkovou efektivitu rozhraní.
Umělá inteligence (AI)
Zjistit více Umělá inteligence (AI) je oblast informatiky, která se zabývá vytvářením počítačových systémů. Systémy umělé inteligence jsou schopny vykazovat inteligentní chování podobné lidskému myšlení a rozhodování.
Umělá inteligence (AI) v marketingu
Zjistit více Umělá inteligence (AI) je obor informatiky, který se snaží simulovat lidskou inteligenci a provádět zadané úkoly. AI lze využít v mnoha marketingových oborech.
Umělá inteligence v public relations
Zjistit více Umělá inteligence (AI) je obor informatiky, který se snaží simulovat lidskou inteligenci a provádět zadané úkoly. AI lze využít v mnoha PR aktivitách.
UX audit
Zjistit více Co je UX audit? UX audit, neboli audit uživatelské zkušenosti, je proces hodnocení a analýzy uživatelského rozhraní a interakcí, které uživatelé mají s weby nebo mobilními aplikacemi. Cílem UX auditu je identifikovat problémy, které mohou negativně ovlivnit uživatelskou zkušenost, a navrhnout...
UX Copywriting
Zjistit více Co je UX copywriting? UX copywriting je specifická disciplína copywritingu zaměřená na uživatelskou zkušenost návštěvníka webu. Zaměřuje se na vytváření textů, které nejen informují, ale také usnadňují a zlepšují interakci uživatele na stránce. UX copywriting zahrnuje tvorbu textů pro webové stránky...
UX design (User experience design)
Zjistit více UX design se zabývá analýzou, návrhy, testováním a optimalizací uživatelské zkušenosti.
UX designer (User experience designer)
Zjistit více UX designer se zabývá analýzou, návrhem, tvorbou a optimalizací uživatelské zkušenosti
V
Value Proposition Canvas
Zjistit více Value Proposition Canvas je nástroj navazující na Business Model Canvas, který vám pomůže detailněji rozpracovat, jakou hodnotu nabízíte, a lépe pochopit, co zákazníci skutečně chtějí.
Virální marketing
Zjistit více Virální marketing je technika spočívající v šíření sdělení „z člověka na člověka“. Hlavní podmínkou úspěšné virální kampaně je atraktivní obsah a sdílení sdělení mezi cílovou skupinou.
Vizuální styl značky
Zjistit více Vizuální styl značky (corporate design) je souhrnný a jednotný styl vizuální prezentace subjektu. Cílem jednotného vizuálního stylu je zajistit konzistentní, rozpoznatelný a nezaměnitelný vizuální vjem.
W
Web design
Zjistit více Web design je proces návrhu vzhledu webových stránek.
Web designer
Zjistit více Web designer je tvůrce webových stránek, který se stará především o vizuální podobu webu.
Web Hosting
Zjistit více Web hosting je služba, která umožňuje uživatelům umístit své webové stránky na internet.
Webová přístupnost
Zjistit více Webová přístupnost znamená, že webové stránky jsou vytvořené tak, aby byly použitelné pro co nejširší spektrum uživatelů. Cílem webové přístupnosti do tvorby stránek je odstranit překážky, které by mohly bránit uživatelům v přístupu k informacím, funkcím na webu nebo ztěžovat navigaci. Stránky by...
Wireframe
Zjistit více Wireframe je zjednodušená grafická skica webové stránky.
WordPress
Zjistit více Web na WordPressu WordPress je redakční systém a nejrozšířenější platforma pro tvorbu webových stránek vůbec. Pohání miliony malých i větších webů a uživatelé si cení snadného použití, rychlé údržby z pohledu aktualizací i obrovského ekosystému pluginů a témat vzhledu pro rozšíření jeho základní...