Co je to persona
Persona je fiktivní nebo reálná postava, která pomáhá firmám lépe zacílit jejich marketingový mix. Představuje typického uživatele produktu nebo služby, který spadá do cílové skupiny zákazníků. Podrobně popisuje jeho zvyky, potřeby a chování.
„Čím detailnější persona je, tím lépe se do ní dá vcítit a pochopit její potřeby.“
Jaký je rozdíl mezi segmentací, cílovou skupinou a personou?
Segmentace znamená rozdělení trhu na skupiny lidí s určitými vlastnostmi. Z těchto skupin si firma vybere cílovou skupinu, která má o její produkt nebo službu největší zájem. Segment je tedy širší kategorie, zatímco cílová skupina je užší část, na kterou firma směřuje své marketingové aktivity. Persona pak představuje konkrétního člověka z vybrané cílové skupiny.
Jak vytvořit personu
Nejlepší způsob, jak vytvořit personu, je analyzovat stávající zákazníky – studovat jejich profily, číst recenze a komunikovat s nimi. Cenné informace lze získat i přímým dotazováním zákazníků na jejich potřeby a nákupní chování. Pro každou marketingovou kampaň je vhodné vytvořit více person.
Pokud tyto údaje zatím nemáte, postupujte jinak – nejprve si pomocí segmentace určete cílový segment a na jeho základě vytvořte fiktivní personu. To vám pomůže lépe si definovat USP (unikátní prodejní argumenty) vašeho produktu – proč by si jej měl zákazník koupit, kde se s ním může setkat, na jakých kanálech a platformách působí a jak komunikuje. Nezapomeňte zohlednit i možnosti vaší firmy – například rozšíření marketingových aktivit na deset různých sociálních sítí může být náročné jak časově, tak personálně.
Co taková persona obsahuje
- Demografické údaje – věk, pohlaví, příjem, bydliště, vzdělání. Tyto informace lze snadno získat, ale samy o sobě pro efektivní práci s personami nestačí.
- Psychografické údaje – hodnoty, zájmy, postoje a životní styl zákazníka určují, jaký tón a styl komunikace by mělo marketingové sdělení mít.
- Nákupní chování – jaká média zákazník sleduje, kdy, kde a jak nakupuje. Tyto informace pomáhají určit, jaké kanály a formy marketingu budou nejúčinnější.
- Potřeby a problémy – co zákazníka trápí, jaký problém potřebuje vyřešit a jaké s tím má spojené potřeby. Díky těmto údajům lze vytvořit cílená sdělení, která osloví správné osoby.
Příklad persony
pro kosmetickou firmu
- Věk: 34 let
- Pohlaví: žena
- Bydliště: Brno
- Vzdělání: střední škola s maturitou
- Povolání: obchodní zástupkyně firmy prodávající zdravou výživu
- Příjem: 55 000 Kč
- Rodinný stav: vdaná, bezdětná

Stručný popis
Alena je impulzivní a velmi emotivní žena. Je spokojena se svým příjmem a ráda si dopřává čas pro sebe, kterého však nemá mnoho. Její práce je stresující, a proto hledá způsoby, jak se stresem bojovat. Potrpí si na líčení a kvalitní kosmetiku. Hodně času tráví v koupelně – líčením, odličováním nebo relaxací ve vaně, kde si alespoň na chvíli odpočine od každodenního shonu.
Média
V práci i ve volném čase je velmi aktivní na sociálních sítích Facebook a Instagram. Sleduje zde beauty influencerky a často zkouší nové produkty na základě jejich doporučení. Při jízdě autem poslouchá rádio, zejména ráno. Večer tráví čas s manželem u televize.
Kontakt
Potřebujete pomoci
s marketingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.
