Co je to brand manuál?
Brand manuál je dokument, ve kterém je stručně shrnuta identita a strategie značky. Popisuje její hlavní atributy a definuje pravidla pro každodenní práci se značkou.
Úkolem brand manuálu je zajistit
KONZISTENTNÍ, ROZPOZNATELNOU a NEZAMĚNITELNOU
prezentaci brandu v mluvené, textové i vizuální komunikaci.
Brand manuál v podstatě shrnuje výstupy z ostatních strategických manuálů. Lze v něm nalézt to nejdůležitější z definice značky, z manuálu vizuální komunikace a z manuálu komunikace značky. Nejčastěji brand manuál obsahuje:
- Definici značky (historii, misi, hlavní vlastnosti a osobnost značky)
- Základní vizuální prvky (logo, barvy, typografie, základní aplikace)
- Pravidla komunikace značky (pravidla psaní a používání názvu značky, její oslovování a tón komunikace)
Součástí brand manuálu mohou být například ukázky zakázaných a nevhodných variant asociací, vizuálů a komunikace značky.
Jednotný brand v praxi
Cílem brandingu je srozumitelná, předvídatelná, odlišitelná a sympatie vzbuzující značka.
Případová studie: Chytré Líchy
Příkladem konzistentní práce se značkou je naše spolupráce s městskou čtvrtí Chytré Líchy. Projektu jsme navrhli vizuální styl, tón komunikace i komunikační kanály. Nově vzniklou značku se všemi atributy jsme poté rok a půl propagovali skrze web, PR, obsah, sociální sítě a reklamu.
Přílohy brand manuálu
Brand manuál může obsahovat přílohy, které usnadňují průběžnou práci se značkou. Zpravidla jsou k němu přiloženy loga v různých souborových formátech, fonty, patterny či ikony. Součástí bývají i šablony – grafické i textové návrhy hlavičkových papírů, vizitek, obchodních dopisů, navigačního systému a dalších materiálů.
Umístění a aktualizace brand manuálu
Za brand manuál by v ideálním případě měla být odpovědná jedna osoba. Ta by se měla starat o jeho aktuálnost, doplňování, úpravy a distribuci. Pro usnadnění práce bývají brand manuály k dispozici na online úložišti s různým oprávněním přístupu.
V případě firem by brand manuál měl být snadno dostupný všem členům managementu, marketingu, PR, obchodu a grafického oddělení. O jeho existenci, umístění a jeho základních pravidlech by měli vědět i všichni zaměstnanci firmy tak, aby se mohli řídit jeho pokyny a zároveň jej mohli využívat bez překážek.
Velké podniky a veřejné instituce často nechávají své brand manuály veřejně dostupné. Tento postup ulehčuje procesy jeho neustálého rozesílání a zamezuje riziku odeslání neaktuálních verzí. V současné době existují sofistikované aplikace pro správu a ukládání brand podkladů, jako je například Brandcloud.
Kontakt
Potřebujete poradit
s brandingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější řešení a společně nastavíme tu nejlepší strategii vaší značky.