slovníček

Prototypování

Pokračovat

Co je to prototypování?

Prototypování je proces vytvoření předběžné, zjednodušené verze produktu. Může při něm jít o fyzický nebo digitální produkt (webová stránka, mobilní aplikace). Cílem prototypování je testovat funkčnost, použitelnost, přístupnost i design ještě před tím, než se produkt dostane do finální fáze vývoje. 

Prototypy mohou mít různé formy od jednoduchých náčrtů až po interaktivní a detailní modely. Protypy dělíme na:

  • Low-fidelity prototypy: Základní prototypy, často v podobě papírových skic nebo jednoduchých wireframů. Slouží k vyjádření rychlého vizuálního návrhu a obvykle se využívají na začátku projektu.
  • High-fidelity prototypy: Detailní, interaktivní prototypy, které se co nejvíce podobají finálnímu produktu. Dají se na nich testovat specifické funkce nebo získat zpětnou vazbu od testerů.

Proč zařadit prototypování do vývoje produktu?

Prototypování pomáhá vývojářům a designérům rychle testovat navržený produkt a předcházet potenciálním problémům ještě před tím, než se do projektu investuje větší množství financí i času. Pokud do tohoto procesu zařadíte i uživatelské testování, získáte cenou zpětnou vazbu, na základě které můžete vyřešit problémy s použitelností před spuštěním ostrého provozu. V neposlední řadě je prototypování vizuálním nástrojem v komunikaci mezi vývojáři a klientem, pomocí kterého se vyvarujete nedorozumění v zadání. Usnadníte si tak předání celého produktu, jelikož klient dopředu ví, co může zhruba očekávat.

 

Jak na to?

  1. Definujte si cíl: Co budete chtít navrhnout a otestovat? Jde vám o design, funkčnost nebo použitelnost pro vaše zákazníky?
  2. Vytvořte si prototyp: Dle stanoveného cíle si vytvořte jednoduchý (low-fidelity) nebo pokročilejší (high-fidelity) prototyp tak, aby jste zvládli tento cíl naplnit. Pokud se jedná o design, může stačit i 2D skica. Pokud testujete použitelnost, bude potřeba pokročilejší model.
  3. Testujte: Dejte prototyp k dispozici různým uživatelům nebo členům týmu a požádejte je o zpětnou vazbu.
  4. Upravte: Na základě zpětné vazby prototyp upravujete a postupně vylepšujete, dokud nebudete mít finální podobu.

 

Ukázka prototypování - struktura ve Figma

Prototypování v praxi

V Lesensky.cz používáme prototypování mimo jiné při tvorbě webových stránek

Případová studie: Střechy Comax

Příkladem je redesign webové stránky Střechy Comax. Výzvou projektu byla přesycenost starého webu informacemi i jeho zastaralý design. Během necelých 4 měsíců jsme navrhli nový web s přehlednou a moderní strukturou, včetně nového vizuálního pojetí s využitím 3D vizualizací.

Přejít na případovou studii

Nástroje pro prototypování

Existuje mnoho nástrojů, které usnadňují proces prototypování, od jednoduchých wireframů po detailní interaktivní prototypy. Mezi nejčastěji používané patří:

  1. Figma: Oblíbený nástroj pro tvorbu interaktivních prototypů a návrhů uživatelského rozhraní, který umožňuje týmovou spolupráci v reálném čase.
  2. Sketch: Nástroj pro návrh uživatelského rozhraní, který je populární zejména v oblasti mobilních aplikací.
  3. Adobe XD: Nástroj od Adobe zaměřený na tvorbu wireframů, prototypů a návrhů uživatelského rozhraní.
  4. InVision: Umožňuje vytvářet interaktivní prototypy a spolupracovat na nich s týmem.
  5. Axure: Pokročilý nástroj pro tvorbu detailních prototypů, včetně složitějších interakcí a animací.

Kontakt

Potřebujete pomoci
s webovými stránkami?

Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje pro vývoj nebo redesign vašich webových stránek a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360