Influencer marketing je marketingový nástroj, který využívá vlivných osobností (influencerů) k propagaci produktu, služby nebo značky. Více o influencerech a typech spolupráce pode heslem influencer marketing.
Co je Nano a Mikro Influencer Marketing?
Nano a mikro influencer marketing je strategie, při které značky spolupracují s menšími influencery na sociálních sítích. Nano influenceři mají typicky méně než 10 000 sledujících, zatímco mikro influenceři mají mezi 10 000 až 100 000 sledujících. I když nemají tak velký dosah jako makro nebo celebrity influenceři, nano a mikro influenceři jsou známí pro vyšší míru zapojení, autentičnost a úzké vztahy se svými sledujícími.
Členění influencerů
Každá sociální síť je specifická. Desítky tisíc fanoušků na Instagramu mohou ukazovat na vlivného influencera, zatímco se stejným počtem sledujících na TikToku se uživatel nemusí za influencera považovat. Historicky se pro rozlišení nano, mikro a makro influencerů používá počet sledujících na Instagramu. Dříve zde hranice 10 000 sledujících znamenala možnost využití funkce "swipe-up" na stories (přidání odkazu). Dnes je tato funkce volně dostupná všem uživatelům, ale zažité členění influencerů se malými úpravami používá dodnes.
Počet sledujících | Výhody | Nevýhody | |
NANO | do 10 000 | větší interakce a kontakt se sledujícími (engagement rate); autentičnost influencera; potenciál růstu; nižší cena spolupráce, často barter | menší dosahy |
MIKRO | 10 000 - 100 000 | větší dosahy než u nano influencerů; stále větší interakce se sledujícími a autentičnost; často jsou zaměření na určitá témata a oblasti | vyšší cena, stále menší dosahy než makro influenceři |
MAKRO | nad 100 000 | velké dosahy; často větší zkušenosti se spolupracemi | menší interakce s publikem vzhledem k počtu, vysoká cena |
Některé spolupráce vám nepřinesou měřitelné prodeje (typicky u produktů, které nejsou nakupovány impulzivně), mohou ale pomoci navýšit povědomí o vaší značcce u vašich potenciálních zákazníků.
Jak vybrat Nano a Mikro Influencera
Na začátku spolupráce je třeba se se zamyslet nad jejím cílem (zvýšení prodeje, budování awareness a podobně). Sepsali jsme pro vás několik faktorů, na které se zaměřit při výběru influencera.
- Zaměření a relevance pro vaši firmu: Vyberte influencery, kteří se zaměřují na oblasti relevantní pro vaši značku nebo produkt. Pokud jste firma vyrábějící přírodní kosmetiku, zvolte influencerku, která se péčí o pleť zabývá a sdílí informace o ní se svými sledujícími.
- Engagement rate: Influenceři s menším počtem sledujících, ale vysokou mírou zapojení, mohou být pro kampaň hodnotnější než ti s velkým počtem sledujících, ale nízkou interakcí. Vyšší engagement rate zpravidla znamená, že sledující budou influencerovi více důvěřovat v tématech, která pravidelně komunikuje a kvůli kterým ho sledují.
- Autentičnost: Sledujte obsah profilu influencera a jeho komunikaci se sledujícími. Zjistíte tak, zda ho sledují kvůli danému tématu, řeší problematiku, která je pro vás klíčová a jak silný mají vliv. Pro vaši spolupráci by mělo být klíčové, jak upřímně působí doporučení influencera na jeho sledující.
- Potenciál dlouhodobé spolupráce: Zjistěte si, zda jsou influenceři otevření dlouhodobé spolupráci. Při dlouhodobé spolupráci by si influenceři měli (v jejich zájmu) zjistit více informací o značce a dát si s reklamou větší práci, jelikož se bude významně podílet na jejich obsahu. Opakovaná spolupráce navíc může posílit důvěru sledujících ve vaši značku.
Jakmile zvážíte všechny tyto faktory, nezapomeňte si jasně definovat podmínky spolupráce a říct si, jakým způsobem budete měřit její výsledky.
Potřebujete pomoci
s marketingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší marketingovou strategii.
