Co je to cenová kotva?
Cenová kotva je psychologická technika tvorby ceny. Využívá se v marketingu a v pozdějším prodeji. Zákazníkovi se nejprve ukáže vyšší (nebo referenční) cena, aby následně vnímal skutečnou cenu produktu jako výhodnější. Funguje tak, že první uvedená cena vytvoří dojem, ke kterému se zákazník podvědomě přiklání při hodnocení ceny dalších produktů.
Psychologické efekty využívané u cenové kotvy:
Efekt ukotvení: První cena, kterou zákazník vidí, nastaví jeho očekávání. Nižší cenu pak považuje za výhodnější.
Příklad: Jako původní cenu produktu je uvedena cena 1 000 Kč, kdy hned vedle je cena po slevě 800 Kč.
Efekt relativní hodnoty: Když zákazník vidí několik různě drahých variant, bude střední cena působit jako přiměřená.
Příklad: Produkty v různé kvalitě poskládáte vedle sebe - mezi luxusní drahou a nejlevnější se pak produkt ve střední hodnotě a kvalitě zdá jako ideální kombinace.
Efekt kontrastu: Vedle dražších produktů vypadá levnější nabídka přitažlivěji.
Příklad: Obchod ukáže nejdříve prémiový model za 1 300 Kč a poté základní za 700 Kč.
Číslo 9: Využití čísla 9 na konci uvedené ceny navodí v zákazníkovi pocit, že je produkt v nižší ceně, než ve skutečnosti je.
Příklad: Cena produktu je místo 1 000 Kč stanovena na 999 Kč.
Použití cenové kotvy pomáhá zákazníkovi cítit, že na nabídce ušetří nebo že získá produkt za mimořádně výhodných podmínek.
Kontakt
Potřebujete poradit
s weby?
Využijte sílu našich zkušeností a služeb. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně vytvoříme skvělý web.