slovníček

Core Web Vitals

Pokračovat

Co jsou Core Web Vitals?

Rychlost webu je klíčový ukazatel jeho technického zpracování, který se podílí na jeho marketingovém úspěchu. Málokdo chce čekat u pomalého webu na zobrazení poptávkového formuláře nebo na odezvu po přidání zboží do košíku. Neformálním standardem, kterým se vývojáři při tvorbě webu řídí, jsou Core Web Vitals od Google.)

Core Web Vitals jsou metriky od Googlu, které hodnotí kvalitu uživatelské zkušenosti na webových stránkách, zejména z pohledu rychlosti načítání, interaktivity a vizuální stability. Tyto metriky hrají důležitou roli při hodnocení stránek ve vyhledávání Google.

Tři hlavní ukazatele v Core Web Vitals

Google hodnotí rychlost webu pohledem na trojici jeho vlastností:

Largest Contentful Paint (LCP) – Rychlost načtení. Měří dobu, za kterou se zobrazí největší prvek na stránce (např. obrázek nebo blok textu). Doporučení: pod 2,5 sekundy.

Interaction to Next Paint (INP) – Interaktivita. Měří celkovou dobu odezvy stránky na uživatelské interakce během celé návštěvy. Například zobrazení informace o přidání zboží do košíku. Doporučení: méně než 200 ms.

Cumulative Layout Shift (CLS) – Vizuální stabilita. Sleduje, jak moc se prvky stránky nečekaně posouvají během načítání a ruší při prohlížení obsahu stránky. Doporučení: pod 0,1.

 

Jak si změřit Core Web Vitals

Vývojáři mají celou řadu nástrojů, jak rychlost webu sledovat během jeho přípravy. Živý web si můžete nárazově změřit pomocí nástroje PageSpeed Insights. Zde je důležité zmínit, že se nejedná o výsledek měření na základě dat od reálných uživatelů. Ten se vám zde objeví v horní části výsledků, pokud máte dostatečnou návštěvnost. Jinak jde ale o nárazové měření, které je ovlivněno aktuálním stavem serveru, sítě nebo návštěvnosti.

Je také důležité si uvědomit, že na webu nedosáhnete 100 bodů ve chvíli, kdy na něm máte různé analytické marketingové nástroje, každý z nich má nějakou režii na načtení, včetně nástrojů Google. Za dobrý výsledek se považuje hodnocení okolo 75 percentilu.

Mnohem smysluplnější je využití dat z Chrome User Experience Report, kam Google ukládá získané měření od uživatelů, kteří váš web reálně navštíví s pomocí webového prohlížeče Chrome. Zprůměrované hodnoty pak vypovídají o reálné rychlosti a uživatelském dojmu lépe než nárazové měření v PageSpeed Insights. Data by se měla sledovat kontinuálně a web průběžně optimalizovat na základě zjištěných údajů, podobně jako v SEO.

Jak optimalizovat rychlost webu

Pamatujte na to, aby obrázky na webu byly konvertovány do moderních formátů jako WebP nebo Avif a měly správné rozměry. Podobně optimalizujte videa. Využívejte tzv. líné načítání pro obrázky, které nejsou vidět v prvním viewportu.

Používejte moderní fonty, minimalizujte externí skripty a ujistěte se, že na webu při načtení nic neposkakuje, například kvůli chybějícím definicím rozměrů obrázků nebo dodatečnému načítání fontů.

Další Web Vitals metriky

Kromě hlavních metrik Core Web Vitals existují i vedlejší Web Vitals ukazatele, které vám mohou poskytnout lepší povědomí o rychlosti vašeho webu.

First Contentful Paint (FCP) – První vykreslení obsahu. Měří čas od začátku načítání stránky do okamžiku, kdy je na obrazovce vykreslen první prvek obsahu (např. text nebo obrázek). Doporučení: do 1,8 sekundy.

Time to First Byte (TTFB) – Čas do prvního bajtu. Měří dobu od odeslání požadavku na server po přijetí prvního bajtu odpovědi. Doporučení: 800 ms.

Total Blocking Time (TBT) – Celkový blokující čas. Měří celkový čas mezi First Contentful Paint (FCP) a Time to Interactive (TTI), během kterého je hlavní vlákno prohlížeče blokováno natolik, že nereaguje na uživatelské vstupy. Doporučení: pod 200 ms.

Potřebujete pomoci
s marketingem?

Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR diagram