slovníček

Public Relations

Pokračovat

Co je to public relations?

Public relations (PR) je obor, který se věnuje budování image a zlepšování veřejného vnímání ve prospěch konkrétní osoby, subjektu, produktu nebo služby. PR strategie často zahrnuje nejen PR aktivity, ale i marketing, jejichž rozumné propojení je zásadní pro efektivní komunikaci a budování značky. Formy PR mohou být různé od press (media) relations po organizaci PR akcí.

Public relations dělíme na vnitřní a vnější. Vnitřní public relations (interní PR) se zaměřují na budování a zlepšování vztahů se zaměstnanci. Vnější public relations (externí PR) se snaží pozitivně ovlivnit vztahy s veřejností, médii, obchodními partnery, vládou, neziskovým sektorem a dalšími zájmovými skupinami. Public relations se tedy neomezuje pouze na externí komunikaci. Interní PR je stejně důležité. 

 

 

Nástroje public relations

Mezi základní aktivity PR patří budování vztahů s novináři (media relations) a budování dobrého jména u veřejnosti. K tomu lze využít například tiskové zprávy, tiskové konference, rozhovory, presskity, press tripy, průzkumy, komentáře a autorské články.

Kromě budování značky, jehož součástí je například firemní identita a firemní kultura, pomáhá PR i s popularizací témat, která jsou pro daný subjekt významná. Díky aktivnímu PR lze upozornit na klíčové společenské problémy a vybudovat dané osobnosti či organizaci pozici experta na danou problematiku.
 

Dm případová studie public relations ukázka

PR kampaň v praxi

PR kampaň může vznikat in-house nebo ve spolupráci s agenturou. V případě agentury klient získává partnera se silnými mediálními kontakty, zkušenostní napříč obory a napojením na další marketingové odborníky.

Případová studie: dm drogerie

Ukázkou PR kampaně je naše práce pro dm drogerii. V kampani na podporu ženského zdraví jsme využili sílu průzkumů a spolupráce s odborníky. V průběhu tří měsíců kampaň zajistila 38 zmínek v médiích s kumulativním obsahem přes 4 miliony uživatelů.  

Přečíst případovou studii

Role PR manažera

PR manažer má za úkol nejen vytvářet a implementovat PR kampaně, ale také budovat a udržovat vztahy s veřejností a médii. Náplň práce PR manažera zahrnuje tvorbu strategií, organizaci PR akcí a komunikaci s novináři. 

Efektivní PR tým

PR tým je základním stavebním kamenem úspěšné PR kampaně. Dobře organizovaný tým dokáže efektivně řešit krizovou komunikaci a zajistit pozitivní mediální výstupy. PR tým zpravidla následuje předem stanovenou a schválenou strategie PR, která musí být vždy přizpůsobena aktuálním potřebám firmy a jejím cílům.

Spojení PR a marketingu

Public relations a marketing je dlouhodobý proces a vyžaduje obousměrnou komunikaci. PR často bývá součástí marketingového mixu (marketingové strategie) firem. Spojení public relations a marketingu totiž umožňuje efektivnější oslovení cílových skupin a ve výsledku lepší prezentaci značky. Kvalitní PR může výrazně přispět k dobré pověsti firmy a zvýšit povědomí o značce stejně jako mnoho marketingových aktivit. V ideálním případě dochází k propojování marketingu a public relations do jednotné strategie PR 360

PR marketing

PR marketing se zaměřuje na využití nástrojů, jako jsou tiskové zprávy a press relations, k propagaci značky a posílení jejího postavení na trhu. PR kampaň může být úspěšnější, pokud je dobře naplánovaná a zahrnuje všechny aspekty, od media relations po průzkumy veřejného mínění. Aby byla PR komunikace efektivní, měla by být propojená s marketingovými aktivitami, což je často označováno jako marketing PR nebo marketingová a PR strategie.


 

Případová studie: Kofola

Ukázkou propojení PR a marketingu může být naše mediální podpora pro Kofolu. V návaznosti na dlouhodobou komunikaci značky zaměřenou na lásku jsme tomuto tématu přizpůsobili PR strategii.

Průzkum ve službách PR

Pro výrobce nápojů jsme připravili průzkum veřejného mínění, který se zaměřil na zamilované přezdívky. Průzkum jsme medializovali a získali tak prostor v tisku i vysílání. Kampaň zaznamenala 19 zmínek a klient byl s výsledky velmi spokojený.

Přečíst případovou studii

Kofola public relation případová studie malý box

Efektivita public relations

Efekt a hodnotu PR lze měřit mnoha způsoby. Mezi nejčastější metriky úspěchu media relations patří počet zmínek v médiích či kvalita mediální zmínek. V minulosti bývalo kritériem hodnocení také AVE (Advertising Value Equivalency) neboli přepočet plochy redakčního prostoru na inzertní hodnotu této plochy. Dnes už se však od této metriky upouští. V dlouhodobém hledisku dokáže PR strategie ovlivnit také znalost značky (brand awareness), tedy procentuální znalost brandu mezi vybranou skupinou obyvatel.

Shrnutí

Kvalitní PR strategie a marketingová PR komunikace mohou významně přispět k úspěchu firmy. Efektivní propojení marketingu a PR, spolu s dobře definovanou náplní práce PR manažera a silným PR týmem, zajistí dlouhodobý růst a pozitivní vnímání značky veřejností. 

Kontakt

Potřebujete pomoci
s public relations?

Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

Koncept PR 360 diagram