Drupal, stejně jako většina jiných redakčních systémů s pokročilými možnostmi, umožňuje více přístupů, jak na něm weby stavět. V našem týmu jsme vychytali několik postupů a populárních rozšíření, která používáme na každé zakázce. Chceme, aby weby nejen pěkně vypadaly, ale také se pohodlně obsluhovaly.
Zvenku pěkný web lze v dnešní době postavit na většině současných platforem pro tvorbu webových stránek. Čím se ve finále liší, je komfort z hlediska administrace. Drupal má v základu našlápnuto na velmi dobrou cestu, pro reálné použití však doplňujeme jeho základní jádro sadou osvědčených modulů a nastavení.
Klienti jsou často překvapení, jak komfortní administrace webu na Drupalu je. Někdy se setkali se starou verzí, která byla generačně vzadu, jindy měli strach z pověsti Drupalu coby systému určeného hlavně pro programátory.
Jan Polzer, Web Development Director
Veškeré zadávání obsahu na míru
Základní jádro Drupalu nabízí dva typy obsahu, stránku a článek. Další typy obsahu lze snadno definovat přímo v administračním rozhraní bez nutnosti sahat do kódu. Každý se přitom liší sadou políček, která se u něj budou vyplňovat. Na našich webech se tedy nedočkáte podivných situací, kdy se záznamy o nových pracovních pozicích vytvářejí jako článek zařazený do nějaké rubriky, ale mají svůj vlastní formulář a odpovídající políčka.
Stejně tak například na sportovních webech mají karty hráčů přesně daný formulář s políčky pro jméno, pozici, fotografii a další, nenutíme uživatele do nesmyslného vkládání hráčů přes e-shopový modul s potlačeným nákupem, jako je to vidět u některých platforem a šablonových webů.
Výhoda je zřejmá. Připravený formulář vede editora webu krok za krokem k vytvoření odpovídajícího záznamu a nemusí přemýšlet, kam patří nějaký další mezinadpis nebo jakou pravidelně se opakující informaci zapomněl přidat.
Komponenty, to především
Jakkoli připravíme do webu všechny základní obsahové struktury, neomezujeme provozovatele webu v jeho kreativitě ve smyslu dalších stránek, které lze do webu přidávat. Naopak. Na základě vzájemně odsouhlaseného grafického návrhu do webu připravujeme sady komponent, ze kterých se poskládají nové landing pages, kdykoli potřebujete.
Technické řešení stojí na drupalovském modulu Paragraph a několika dalších rozšířeních, díky kterým si v administraci vizuálně vybíráte komponentu pro vložení do stránky. V editačním formuláři se objeví jako sada formulářových polí, která jen vyplníte a ty se sami naformátují. Osvědčilo se nám to jako mnohem rychlejší a uchopitelnější řešení pro méně zkušené uživatele než vizuální builder.
Formuláře podle vašich představ
Drtivá většina webů z naší dílny obsahuje nějaké formuláře. Kromě těch kontaktních jsou to různé odběry newsletteru, dotazníky či jednoduché sběry poptávek. Dost často jsou tím hlavním důvodem, proč web vzniká – aby přiváděl nové poptávky skrze formuláře.
Rozhraní Drupalu umožňuje snadnou tvorbu formulářů opět bez programování. Přidáte si do nich libovolná políčka a vyhoví vám i v pokročilejších scénářích typu vícekrokového formuláře, políček viditelných jen na základě dříve vyplněných hodnot a voleb. Podobně lze pomocí podmínek naklikat, kam data z formulářů putují.
Exporty do Excelu i jiných systémů
Nebojíme se samozřejmě programování, a tak přestože Drupal nabízí snadné exporty obsahu i dat od uživatelů do Excelu, rádi napojíme i vašem vlastní interní systémy, newsletterové služby nebo CRM nástroje. Kromě toho Drupal disponuje JSON:API rozhraním pro komunikaci s mobilními aplikacemi či jakoukoli třetí stranou. Včetně ověřování přístupů a možnosti zadávat obsah do jeho databáze skrze API.
Vícejazyčné weby bez problémů
V dřívějším článku jsme zmínili výhody Drupalu při stavbě vícejazyčných webů. Na rozdíl od populárního WordPressu není nutná pravidelná roční platba za nějaký plugin s vírou že v příští verzi systému bude dále fungovat. Drupal má vícejazyčnost přímo v sobě, jediné další rozšíření, které využíváme, slouží k napojení automatizovaných překladů přes AI.
Šikovné vychytávky v administraci
Je potěšující sledovat, jak postupně do základního jádra systému přicházejí drobnosti, které jsme používali pro naše weby už dříve, abychom zpříjemnili jejich ovládání. Rychlý přístup do jednotlivých částí administrace pomocí rozbalovacího menu je jedním z příkladů. Samozřejmě vždy doplňujeme nastavení pro onsite SEO, značky pro sociální sítě a nezapomínáme ani na strukturovaná data.
Naši klienti oceňují práci s revizemi, kdy lze sledovat dílčí změny ve stránkách a vracet se k předchozí verzi jedním kliknutím. Zajímavý je také koncept pracovních prostorů, kdy celý web obsahově přepracujete například na nějakou vánoční akci, úpravy po schválení vypublikujete najednou několika kliknutími a podobně je pak zase vrátíte do původního stavu.