Markéta Kohoutková | Lesensky.cz

Jak si vybrat PR agenturu

Profile picture for user Tereza Ticháčková
Tereza Ticháčková
20. 2. 2025

Možná jste právě ve fázi, kdy uvažujete nad službami PR agentury. Víme, že někdy nemusí být jednoduché si vybrat správně a že výběr může do budoucna velmi ovlivnit nejen vaši prezentaci v médiích. Proto jsme pro vás připravili několik osobních tipů z praxe, abychom vám výběr agentury usnadnili. Na co se tedy podle nás zaměřit? Podívejte se. 

Reference

V případě výběru PR agentury hraje zásadní roli, jaké projekty už má za sebou. Jeden z prvních kroků při hledání partnera pro PR tak zpravidla míří do sekce referencí. Ta často odhalí, zda se agenturní tým specializuje jen na nějaké oblasti, případně zda má s odvětvím potenciálního klienta vůbec nějaké zkušenosti. 

Ještě lépe pak dosavadní projekty a celkový přístup PR agentury přibližují případové studie. Ty umožňují detailní vhled do spolupráce s konkrétní značkou. Z jejich zaměření se dá zároveň vyčíst, v jakých komunikačních nástrojích je PR agentura silná a jak velký průnik má s poptávanými službami.

Členství v oborových asociacích

Vodítkem pro správný výběr partnera pro public relations může být i členství v oborových organizacích. Na českém trhu deklaruje působení v odvětví public relations celá řada subjektů, ne všechny musí nutně dodržovat přísné standardy oboru. 

V tuzemsku tato pravidla definuje zejména Asociace Public Relations – APRA. V současnosti má 24 členů (sami jsme jedním z nich), kteří se mimo jiné zasazují dodržovat etický kodex oboru. Co to znamená? Například že PR agentura nemůže pracovat pro dva vzájemně si konkurující subjekty (a musí tedy někdy poptávané služby odmítnout).

Cena

Často nejdůležitější aspekt při výběru jakékoliv služby. PR nevyjímaje. Jaké zásady u ceny sledovat? Platí jednoduché pravidlo – z více nabídek si člověk udělá vždy lepší obrázek. Někdy přitom není nutné ani službu napřímo poptávat. Například na našem webu nabízíme jednoduchou kalkulačku, podle které si člověk o ceně udělá alespoň rámcovou představu. 

U prestižních PR agentur se ceny jejich služeb výrazněji neliší, podobně jako u jiných odvětví do nich promlouvají zejména vstupní náklady (Praha vs. zbytek republiky). Stejně jako jinde platí, že příliš nízká nebo příliš vysoká cena může vyvolávat podezření. V takových případech je vždy dobré důkladně zkontrolovat parametry plnění.

Transparentnost

Transparentnost může do výběru PR agentury vstoupit hned v několika fázích. Prvním může být už samotná prezentace agentury navenek. Ať už jde o webové stránky, vystupování na sociálních sítích či v médiích. Některé subjekty v tomto ohledu působí spíše stroze, my se naopak nebojíme být maximálně otevření.

Aspekt transparentnosti může do výběru PR agentury vstupovat i z hlediska plnění. Týká se zpravidla stanovených KPI. Vyhodnocování PR aktivit bývá zásadním prvkem spolupráce, přístup k němu je však u jednotlivých PR agentur různý. Platí tedy, že čím transparentnější a měřitelnější plnění, tím lepší.

Hledám PR agenturu nebo něco jiného?

Dost možná úplně první otázka, která by měla v procesu hledání partnera pro PR zaznít. Důvodem je přitom nejčastěji zaměňování pojmů public relations a marketing. Nezřídka se proto stává, že firma v procesu výběru zjišťuje, že její poptávce nejlépe odpovídají služby marketingové agentury. 

Potenciálním klientům se proto vždy snažíme vysvětlit, že PR se v našem podání pojí primárně s médii. Věnovali jsme tomu i samostatný článek. Pokud tedy usilujete o větší viditelnost v médiích, dlouhodobé budování brand awareness nebo kreativní PR kampaň, tak je odpověď jasná – hledáte PR agenturu.

Kontakt

Potřebujete pomoci
s public relations?

Využijte sílu konceptu PR 360®. Vybereme nejvhodnější nástroje a společně s vámi vytvoříme efektivní a funkční strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram