Co je to PR360

Co je PR360 aneb Good to Know

Profile picture for user Tereza Ticháčková
Tereza Ticháčková
5. 12. 2024

PR360, neboli komunikace ve 360 stupních, je integrovaný přístup, který propojuje klíčové PR a marketingové nástroje jako media relations, content marketing, event marketing či sociální sítě. Tento komplexní způsob komunikace umožňuje přizpůsobit strategii konkrétním potřebám klienta, zasáhnout široké publikum a efektivně využít rozpočet. Jaké jsou jeho největší výhody a kdy je vhodné jej využít?

Co je PR360?

PR360 nebo také komunikace ve 360 stupních. Poměrně časté pojmy objevující se u řady PR či marketingových agentur. Jak je chápeme my? PR360 je v našem podání integrovaný způsob komunikace, ve kterém jsou vzájemně provázané PR a marketingové nástroje. Nejčastěji se jedná o media relations, sociální sítě, content marketing a SEO, online marketing a web. Komplexnější případy, se kterým se lze setkat v naší agenturní praxi, pak zahrnují také grafiku a branding.

Je zároveň dobré zmínit, že u PR360 není vždy pevně dané, které komunikační nástroje je nutné využít. V některých případech je vhodné nebo dokonce nutné – nejčastějším důvodem bývá omezený rozpočet – některé kanály vynechat. Jindy je zase záhodné konkrétní nástroje do marketingové strategie přidat, neboť mohou být naprosto zásadní.

Například u launche nového produktu je kromě kanálů zmíněných v úvodu vhodné zařadit také event marketing, případně influencer marketing. U velkých brandů pak bývá poměrně běžná sázka i na plošné televizní, rádiové či billboardové reklamy.


Hlavní benefity PR360:

  • Propojení nástrojů: Media relations, sociální sítě, SEO a další.
  • Efektivita: Lepší výsledky při nižších nákladech.
  • Přizpůsobivost: Strategie šitá na míru podle potřeb klienta.

Kdy využít PR360:

  • Launch nového produktu: Pro kombinaci PR, eventů a influencerů.
  • Brandové kampaně: K synergii online i offline nástrojů.
  • Optimalizace rozpočtu: Pro maximální efekt s omezeným rozpočtem.

Proces PR360 ve 4 krocích:

  • Briefing klienta: Definování cílů a očekávání.
  • Výběr nástrojů: Přizpůsobení strategie podle rozpočtu a cílové skupiny.
  • Načasování: Fázování jednotlivých kroků.
  • Provázání: Synergické využití nástrojů pro multiplikační efekt.

Načasování PR360 a jeho nástroje

I v případě PR360 platí otřepaná fráze, že volba nejvhodnějších nástrojů závisí vždy případ od případu. Všemu by měl samozřejmě předcházet důkladný briefing ze strany klienta. Nutno dodat, že v těchto komplexních případech bývá poměrně běžný vícečetný debrief. Výsledkem pak je detailně rozfázovaný marketingový plán.

Právě rozfázování ruku v ruce s načasováním bývá přitom naprosto zásadním atributem. Využívání jednotlivých nástrojů se totiž zpravidla rozkládá v čase. Jinými slovy, neplatí, že by se všechny používaly ve stejný okamžik. Jako dobrý příklad může posloužit i tato případová studie z naší praxe. Díky ní se dá velmi dobře pochopit nejen to, jaké nástroje je možné v rámci PR360 komunikace použít, ale také jak je fázovat a samozřejmě i vzájemně provazovat.

Právě synergie nástrojů bývá u tohoto typu komunikace zpravidla největším benefitem. Přináší totiž multiplikační efekt pro konkrétní sdělení a cíle. Ve finále to může znamenat i velkou úsporu v rozpočtu. Například kombinace PR, sociálních sítí a content marketingu může mít mnohem lepší efekt než plošná billboardová kampaň. Umožňuje mnohem lépe zacílit na klíčová publika, a to hned z několika úhlů pohledu. To vše při použití zlomku rozpočtu.

Efektivní rozdělení budgetu je ostatně cíl, ke kterému se upínáme napříč naším klientským spektrem. Zásadních výsledků jsme tak schopni dosahovat i s nižšími rozpočty. Klíčem je přitom vždy volba správných nástrojů, které při vzájemné kombinaci dokážou i za méně peněz udělat hodně muziky.