PR a marketing. Dva odborné výrazy, které si řada lidí plete. Někomu se kvůli své obecnosti slévají dohromady, jiní mezi nimi už nevidí žádný rozdíl. V naší praxi se často setkáváme s tím, že značky mají zájem o PR služby. Po důkladnější debatě pak zjistíme, že mají na mysli marketingové aktivity. Jak tedy oba výrazy chápat a jak je jednoduše rozlišovat?
PR = média
Public relations spojujeme primárně s médii. Platí to prakticky od samotného vzniku naší agentury, kdy byla jádrem těchto aktivit komunikace s novináři a tvorba tiskových materiálů. Svět médií se ale neustále mění. A s ním se vyvíjí i odvětví PR. Například před 15 lety bylo jedním z hlavních cílů PR profesionálů získat pro klienta výstup v tišteném periodiku. Dnes i vlivem ubývání printů výrazně sílí a nabývá na relevanci online prostor.
Do něj už přitom neřadíme jen klasická zpravodajská či lifestylová média. Naprosto rovnocenným (a někdy i významnějším) kanálem se postupně staly také sociální sítě. Komunikace na Facebooku byla začátkem minulého desetiletí velkým bonusem a výhodou. Dnes je naprosto standardním kanálem, který řada odborníků již plnohodnotně řadí přímo do odvětví public relations. Neméně zásadním je i nástup influencerů a podcastů, který PR strategie řady značek výrazně přeformátoval.
Jedním z klasických nástrojů public relations jsou také tiskové konference. I u nich lze přitom sledovat v průběhu času určité změny. Vlivem pandemie covid-19 se řada akcí přesunula do online prostředí. Při organizaci klasické tiskové konference tak dnes PR profesionálové musí mnohem více zvažovat, zda je její sdělení dostatečně silné. Případně pracovat s originálními prvky či neotřelými eventy, které novináře zaujmou.
Široké spektrum marketingu
Co si představit pod marketingem? V naší agentuře do tohoto segmentu řadíme prakticky všechny aktivity, které nesouvisí s médii. Když bychom to vzali konkrétněji – základem prezentace každé značky je její web. Ten musí mít zároveň kvalitní obsah. To vše je marketing. Řadit sem ale můžene i celou řadu způsobů, jak člověka na zmíněný web dostat – ať už jde o PPC reklamy, reklamy na sociálních sítích, ale také letáky, venkovní bannery či jinou formu OOH reklamu.
Pokud tedy sami přemýšlíte, jak by vaše značka potřebovala komunikačně pomoci, můžete na začátku vycházet z jednoduché dichotomie. Mají být do komunikace zapojena média? Hledejte PR profesionály. Má komunikace směřovat jinými kanály? Velmi pravděpodobně budete poptávat marketingovou strategii.
Současným trendem však je propojování PR a marketingových nástrojů do integrovaných kampaní (my je nazýváme PR360). Pokud tedy značka zavádí zásadní novinku, bude chtít být vidět nejspíš všude. Na billboardech, bannerech, sociálních sítích i v médiích. Tento cíl znamená jediné – zvolit optimální kombinaci PR a marketingových nástrojů. Náš tým má s tímto úkolem letité zkušenosti. Pokud byste tedy kdykoliv tápali nebo jen potřebovali poradit, ozvěte se nám.