Již čtvrtým rokem jsme členem sítě PR Network, která sdružuje agentury z více než 25 zemí světa. Na konci června jsme se zúčastnili zasedání organizace v Paříži. Hlavními tématy setkání bylo prohloubení vzájemné spolupráce, změny na mediálním trhu, nízkouhlíkový marketing či nástup umělé inteligence. Na globálním setkání odborníků nás reprezentoval vedoucí PR oddělení Martin Svoboda.
Červnové setkání PR Network organizačně zajišťovala pařížská PR agentura Auvray & Boracay. Dvoudenní akci zahájila neformální večeře v centru Paříže. Následující den se věnoval celodennímu semináři v coworkingových prostorách jen několik desítek metrů od Elysejského paláce. Akce se účastnili zástupci PR agentur z celého světa – od USA, Mexiko, přes Švýcarsko, Velkou Británii až po Čínu či Jižní Koreu.
Nástup sociálních sítí a on-line médií
Spolu s dalšími členy PR Network jsme našli hned několik styčných témat, která jsou palčivá pro PR agentury napříč kontinenty. Typickým příkladem jsou změny na mediálním trhu, přesněji postupné snižování vlivu tištěných médií a naopak posilování on-line kanálů a zejména pak sociálních sítí.
„Kolegové ze zámoří zmiňovali kromě Facebooku a Instagramu také Discord či Twitch, jejichž popularita rapidně roste i u nás. Diskutovali jsme i sílící vliv podcastů. Zatímco v evropĚ, Kanadě či Mexiku jde o jeden z hlavních trendů, zástupci asijských PR agentur zatím nástup tohoto formátu na svých trzích tak silně nevnímají.“
Martin Svoboda, vedoucí PR oddělení Lesensky.cz
Zajímavá byla také diskuze týkající se změn po pandemii covidu-19. Například zástupci PR agentur z Ameriky a Mexika úplně zrušili své kanceláře a jejich týmy fungují v plně digitálním režimu. Kolegové z asijských zemí pak prezentovali v Evropě nepříliš rozšířený koncept nízkouhlíkového marketingu, který se snaží aplikovat u firem působících v Číně, a snižovat tak jejich uhlíkovou stopu.
Vliv umělé inteligence na public relations
Nejvydatnějším bodem celého dvoudenního programu byl nástup umělé inteligence a její vliv na odvětví. Bylo zajímavé sledovat, jak se přístup k této technologii u jednotlivých kolegů liší. Zatímco zástupci z Velké Británie byli zprvu poněkud skeptičtí, kolegové z amerického Seattlu její možnosti využívají s velkým nadšením.
Součástí programu byl i krátký workshop na téma technologie umělé inteligence. Jeho obsah byl velmi podobný tomu, co jsme prezentovali již na jaře v našem článku. Potvrdili jsme si, že v případě AI držíme krok s aktuálními trendy a patříme mezi světové early adopters. Zahraničním kolegům jsme proto odprezentovali tipy, jak technologii využít například u krizové komunikace či pro zefektivnění interních procesů v agentuře.
Význam networkingu a nové projekty
Zásadním bodem setkání byla i diskuze spojená s prohloubením vzájemné spolupráce mezi členskými PR agenturami. Kolegové z Jižní Koreje prezentovali výsledky třítýdenní stáže členky svého týmu v německé PR agentuře Sympra. Tato praxe se velmi osvědčila a zároveň o ní je ze stran členských agentur stále větší zájem.
Spolu s dalšími zástupci sítě PR Network jsme si odsouhlasili, že na tyto programy uvolníme více prostředků, aby mohlo docházet k lepší provázanosti členských agentur.
Kromě toho byly na setkání také ustanoveny i 4 speciální týmy, které se budou společně věnovat konkrétním PR disciplínám a vzájemně posilovat vazby u svých klientů s mezinárodním přesahem.
Příští setkání proběhne mimo Evropu
Pařížské setkání členů mezinárodní sítě PR Network přineslo hodnotné informace a nové úhly pohledu pro všechny zúčastněné. Již teď se těšíme na další pokračování v příštím roce, které se tentokrát bude konat mimo evropský kontinent.