Jsme Lesensky.cz. Sedíme v Brně, jsou nás zhruba dvě desítky a děláme weby. Přesněji řečeno, vyrostli jsme na PR, ale už roky se věnujeme marketingu a webdesignu. Děláme microsites, střední weby na míru i firemní webové stránky pro velké společnosti. Možná právě přemýšlíte o nových webovkách a ptáte se sami sebe, jestli do výběrového řízení zahrnout jen webová studia, anebo přibrat někoho s přesahem. Ukážeme vám pohledem čtyř kolegů, proč PR a marketingová agentura může být ta správná volba.
Petr, Roman, Ivan a Honza. Petr agenturu, která nese jeho jméno, vlastní. Roman je její CEO. Honza je předním českým odborníkem na programování webových stránek v Drupalu a Ivan je vrchní kreativec a Art Director. Každý má jiný názor na to, proč se u nás rodí webovky, které nezřídka vyhrávají WEBTOP100. Tak jsme se jich zeptali. Všech do jednoho.
Rovnou k věci. Může marketingová a PR agentura vůbec dělat weby, nebo by to mělo být doménou webových studií?
Ivan:
My jsme krásným příkladem, že ano! Marketingové a PR agentury často nabízejí širší přístup a tvorba webu je součástí marketingové strategie. To může být výhodné, protože webové stránky budou od začátku navržené s ohledem na celkovou komunikaci a marketingové cíle klienta. Webové agentury mohou mít ale určité výhody: specializaci na technické aspekty webového vývoje, větší hloubku znalostí v oblasti webových technologií a trendů nebo možnost řešení složitějších a technicky náročnějších projektů.
Roman:
Ano! PR agentura může dělat dokonce skvělé weby, musí na to ale mít kvalitní tým, který pokryje všechny specializace (analytik, UX, UI/grafik, programátor, copywriter, SEO specialista, projektový manažer, ideálně i fotograf a někdy i kouzelník nebo firemní kaplan). A pokud má weby dělat kvalitně, musí mít pro každou z těchto disciplín v týmu alespoň jednoho seniora s dostatečnou praxí. Jestli chce dělat skvělé weby, musí být tým také sehraný, aby dokázal, který dokáže efektivně komunikovat a spolupracovat, protože vznik webu je ohromně interdisciplinární záležitost.
Honza:
Weby může samozřejmě dělat kdokoliv, ne? (smích) U marketingové a PR agentury to ale ve skutečnosti dává velký smysl s ohledem na rozsah služeb. Web je totiž jedna ze součástí celého online marketingu. Záleží samozřejmě na tom, jaký tým se podaří dát dohromady a na jaké typy webů se agentura zaměří. PR, respektive marketing firma pravděpodobně nikdy nepůjde cestou tvorby velkých portálů typu e-shopy či intranetové webové aplikace.
Proč může PR a marketingová agentura dělat nejen weby, ale dokonce skvělé weby?
Ivan:
Často vidíme, že dokáže mnohem lépe propojit web s celkovou marketingovou a PR strategií a komunikací firmy. Uvědomuje si totiž, jak říkal Honza přede mnou, že webová stránka je jen jeden střípek v celé skládačce, který musí k ostatním dobře zapadnout. Proto mimochodem bereme web jako součást PR360.
Roman:
PR agentury se typicky věnují obsahu a součástí jejich práce je velmi detailní znalost produktů, služeb, byznys modelu a zkušeností klienta. Navíc mají díky přípravě všech možných typů textů inhouse copywritery, kteří dokážou psát o různých tématech. Marketingové agentury se mimo jiné zaměřují na online marketing, brand building a kampaně. Web má být vždy součástí marketingové komunikace, díky tomu marketingové agentury přemýšlejí o webu jako dílečku do skládačky, kam musí perfektně zapadnout. Například jaké landing pages a s jakým obsahem jsou ideální pro kampaně, jak provázat web se sociálními sítěmi, jaké využít USP a argumenty pro prezentaci produktů a služeb, případně jak sladit vizuální identitu a brandovou grafiku webu s ostatními marketingovými kanály, nástroji a výstupy.
Honza:
To asi není úplně správně položená otázka. Proč by nemohla? Pokud dá dohromady kvalitní tým, může skvělé weby dělat PR a marketingová firma, stejně jako čistě vývojářská firma může své služby rozšířit o SEO a správu sociálních sítí a může to být stejně kvalitní. Podle mě je to hodně o výběru lidí do týmu a vzájemné chemii.
V čem má PR a marketingová agentura navrch oproti webovým studiím?
Ivan:
Může to být to, že dlouhodobě budují identity a strategie značek a velmi dobře znají cílové skupiny. Mohou tak zajistit, že webová stránka bude v souladu s celkovou strategií. Zároveň vidím přínos pro klienta v tom, že může využít jednu agenturu pro více služeb a ušetřit tím čas a peníze.
Roman:
Právě v tom, že se nedívá na web jako osamocený element, který má jen hezky vypadat, ale jakou součást integrované marketingové komunikace a public relations. Pokud má agentura skvělý webový tým a zároveň tým markeťáků a píáristů, má obrovskou výhodu oproti firmám zaměřeným výhradně a nebo primárně na vývoj webů.
Důkazem může být, že naše agentura získala ocenění hned v několika disciplínách: firemní web (tedy využití všech výhod PR / marketing / web development), UX (opět díky celkovému přístupu k řešení funkčnosti webu z pohledu uživatele, nebo spíše dané cílové skupiny) a SEO. Protože se nezaměřujeme na jeden aspekt, ale vidíme web jako výsledek kombinace technologie, umění a selského rozumu. (smích)
Honza:
Už jsem naznačil. Čistě programátorské společnosti mají podle mě skvělé programátory. V mnoha případech týmy doplňují (často externě) grafici, designéři, UX specialisté, odborníci na SEO, PPC nebo sociální sítě. A tým roste až do složení, které je typické spíše pro marketingovou agenturu, pro kterou je web jen součást jednoho "péčka" v celém marketingovém mixu. Pokud se budeme bavit o marketingové a PR agentuře, pak k tomu přidáváme celou další oblast PR a media relations.
A na závěr: Co si o tom všem myslí majitel agentury Lesensky.cz?
Petr:
Marketingové a PR agentury mají hluboké znalosti v oblasti komunikace a brandingu, což jim umožňuje efektivně využívat web jako klíčový nástroj pro komunikaci vaší značky. To zahrnuje udržení konzistentního brandingu, přizpůsobení webu cílovému publiku a zajištění, že každý prvek webu odráží tón a hodnoty vaší značky. Jednou z hlavních výhod spolupráce s agenturou je možnost získat široké spektrum služeb, jako je SEO, obsahový marketing a správa sociálních médií, které mohou být integrovány do vašeho webu.
Agentury našeho typu se zaměřují na celkový obraz podnikání a jak web zapadá do širší marketingové strategie. To znamená zajištění synergie mezi různými kanály a kontinuální podporu a optimalizaci webu na základě analytických dat a výsledků. Marketingové a PR agentury tak mohou být vynikající volbou pro tvorbu webových stránek, zejména pokud klient hledá komplexní a integrované řešení, které zahrnuje nejen technický vývoj, ale také silný marketingový a obsahový přístup. Tento holistický přístup může výrazně přispět k úspěchu vašeho online projektu.