Jen poslední měsíc zbývá do konce sběru dat pro Google Analytics v podobě, na kterou jsme zvyklí za poslední roky. Nová přepracovaná verze mění způsob měření, práci s analytickým nástrojem i použití posbíraných dat. Jste připraveni?
Google Analytics se staly zlatým standardem v měření návštěvnosti webových stránek. Na webu je má nasazené každý, koho zajímá, co návštěvníci na webu dělají, a kdo chce tato data využít pro analytiku a marketing.
Od loňského roku se stále více prosazují Google Analytics 4. Přepracovaná verze analytického nástroje umí kromě webů sledovat i využívání mobilních aplikací. Způsob, jakým je postavená, je zcela odlišný od předchozí generace.
Nejdůležitější změnu představíme na začátek. Zatímco doposud se všechno točilo okolo zobrazení stránky, nyní jsou středobodem měření události a jejich časová osa tak, jak uživatel webem prochází a pracuje s ním.
Google na základě zpětné vazby doplnil také pohledy na data v podobě připomínající předchozí verzi. Jednotlivé metriky, dimenze i metodika jejich měření se ale v nové verzi nástroje mohou lišit.
Na začátku si ujasněte, co potřebujete měřit
Rozmyslete si, která data budete do analytiky posílat jakožto události a která ve formě jejich vlastností. Odpovězte si na otázku, jestli začnete využívat Google Analytics 4 naplno a stavět si sbírku vlastních událostí, nebo zda pro začátek zůstanete u výchozího měření v GA4 a postupně si doplníte vlastní události (například přetypované scrollování na stránce, použití našeptávače, doplnění kategorií obsahu či jména autorů článků).
Pokud máte kromě webu mobilní aplikaci, možná budete chtít sledovat posbíraná data z jednoho místa. GA4 přichází s takzvanými datovými streamy, které mohou sbírat data z různých zdrojů, ale posílat je do jedné služby. Při vytváření datového streamu a nastavení měřicího kódu budete určovat, jaké události mají Google Analytics 4 sbírat.
Nalaďte se na nový způsob měření a metrik
Protože se vše točí okolo událostí, změnily se i definice původních metrik. A to zásadně.
Návštěva se nově počítá po dobu 30 minut od té předchozí jako jedna, i když člověk odejde a vrátí se na web z jiného zdroje.
Zapojení uživatele se vyhodnocuje tak, že na webu vydrží alespoň deset sekund a provede na webu nějakou interakci (kliknutí, konverzi). Změnou prošla i metrika Bounce rate (míra opuštění). Zatímco v původní analytice šlo o procenta návštěv, které provedly jediné zobrazení stránky na webu, v GA4 je výpočet složitější. Ke zmíněnému se přidává ještě skutečnost, že daná návštěva neprovedla zapojení. Jinými slovy, pokud si někdo zobrazí jedinou stránku, stráví na ní méně jak deset sekund nebo neprovede konverzi, jde o okamžité opuštění.
Dobrou zprávou je, že v nastavení služby můžete všechny tyto limity upravit. Ba co víc, všechny výchozí události lze přenastavit.
Události na míru
Abyste měli jednodušší výchozí pozici, je připravena sada výchozích událostí, které GA4 měří automaticky (zobrazení stránky, první návštěva, opakovaná návštěva, posun po stránce, vyhledávání a tak dále). Ve skutečnosti jsou totiž GA4 postaveny tak, že do nich můžete posílat jakékoli události uznáte ze vhodné a jaké váš programátor implementuje. Rozsah i interpretaci dat tak lze upravit na míru.
Čím více událostí však budete sbírat, tím častěji se stane, že dojde k jejich sdružení (agregaci) a samplování, tedy spojení drobných hodnot do jednoho řádku „Ostatní“.
Připravte se na nový vzhled reportingu
Liší se i uživatelské rozhraní, přes něž sledujete naměřená data. Základ tvoří Přehledy, které nejvíce odpovídají tomu, co jste v Google Analytics viděli doposud. Nejčastěji budete pravděpodobně navštěvovat přehled Akvizice > Akvizice návštěvnosti.
Každý z přehledů lze po kliknutí na tužku v pravém horním rohu personalizovat a upravit si, které grafy, metriky a sloupečky s dimenzemi preferujete mít zobrazené.
Přehledy rovněž nabízejí Knihovnu, kde si definujete takzvané Sbírky. Do sbírek pak vytváříte specifické přehledy a vlastně tak pro sebe i ostatní uživatele s právem náhledu do statistik Google Analytics přizpůsobujete na míru projektu. Pokud pracujete s jedním přístupovým účtem, sbírky využijete například tak, že bude mít každý člen týmu svůj vlastní náhled na data, jež právě on nejvíce sleduje.
Druhou velkou částí Google Analytics 4 jsou Průzkumy. Nová verze GA4 přinese Googlu také větší úsporu dat i výpočetního výkonu, a proto jsou složitější výstupy a interpretace dat prováděny až na požádání právě pomocí těchto průzkumů. V Google vědí, že je nevyužije každý. Je to místo, kde si naklikáte jednorázový pohled na data ve formě tabulek i grafů. Pro začátek máte k dispozici několik výchozích šablon.
Galerie ukázek
Možnosti pro pokročilou práci s daty
Ne všechno, co Google Analytics 4 ve formě událostí posbírají, je možné zobrazit pomocí přehledů a průzkumů v podobě, v jaké byste potřebovali. To se týká především velkých webových projektů. Pak přichází na řadu možnost pravidelného i jednorázového exportu dat do nástroje BigQuery.
Tento databázový prostředek od Google pracuje s SQL dotazy, pomocí nichž si data z databáze nachystáte. Je třeba brát v potaz, že může být finančně náročný. Spoluprací se zkušeným datovým analytikem, který ví, jak dotazy na data vhodně strukturovat, ušetříte nemalé finance.
Stejně jako Facebook i Google Analytics 4 (ale i ty předchozí) mohou komunikovat přímo mezi servery. Tedy jako má Facebook své Conversions API, které pošle data o uživateli, aniž byste o tom ve webovém prohlížeči věděli, podobně to umí Google se svým Measurement Protocolem.
TIP: Co se stávajícími daty? Přesun dat mezi pvodními analytics a GA4 není možný, výjimkou jsou placené služby GA360 s napojením na BigQuery. Exportujte si vše důležité do CSV a Excelu, případně do PDF. Alternativní služby, například Plausible, umí importovat alespoň některá data.
Implementace Google Analytics 4: měření bez cookies
Zajímavostí Google Analytics 4 je skutečnost, že berou v potaz nastavení souhlasu s cookies a podle toho odesílají data na server a nastavují identifikaci uživatele. Jestliže souhlas s cookies není nastaven, pak mohou posílat jen data, která nespecifikují uživatele – například zobrazení stránky, ale nikoli, zda na web přišel poprvé. Chybějící informace v takovém případě domodelují, o čemž jste informováni u každého z reportů.
Měřicí kód, jak jej dostanete z nastavení datového streamu, je tedy vhodné upravit, abyste jej mohli spouštět vždy a nečekat na souhlas uživatele s cookies. Pokud je taková implementace pro vás složitá, stačí využít Google Tag Manager a měření implementovat přes něj.
Pozor na záměnu kódu pro implementaci Google Tag Manageru a Značky Google (gtag). Obojí slouží k něčemu jinému, byť se to názvy podobá. Značka Google je nové označení pro měření Google Analytics, nespouští na vašem webu ostatní kódy z Tag Manageru.
Paralelní používání Universal Analytics a GA4
Jelikož do poloviny roku budou ještě fungovat Universal Analytics (alias Google Analytics 3), nic vám nebrání provozovat na webu obojí a postupně si zvykat na nový způsob měření. Data ze starých Universal Analytics pak budou od léta do konce roku dostupná už pouze pro čtení.