Petr Lesenský, majitel agentury Lesensky.cz, je nejen zkušeným odborníkem v oblasti PR, ale také aktivním členem porot v prestižních soutěžích. Jaká je jeho zkušenost s hodnocením PR projektů, co považuje za klíčové při budování úspěšných PR kampaní a jaké tipy má pro účastníky příštího ročníku soutěže Lemur? Přečtěte si krátký rozhovor.
Víme, že jsi v posledních letech zasedl v porotách na různých soutěžích. Můžeš nám říct, kde to bylo?
Každoročně jsem porotcem ve dvou hlavních oborových soutěžích. Jako místopředseda APRA jsem každý rok předsedou jedné z komisí hodnotící Lemura (letos 3 kategorie „neziskový sektor“. PR eventy“ a „media relations“) a každý rok jsem součástí poroty EFFIE hodnotící PR projekty.
Když porovnáš první soutěž, které ses účastnil jako porotce, a tu poslední, vidíš rozdíl? Je hodnocení rok od roku snazší nebo spíš naopak?
Největší rozdíl vnímám mezi mladými talenty a zkušenými odborníky. Rozdíl je ve vidění světa a souvisejících nápadech. Neotřelost směřuje bez praktické zkušenosti až k idealismu, ale právě v této kombinaci lze nalézt kreativní bohatství.
Setkávám se s tím pravidelně při hodnocení projektů studentů v naší studentské agentuře PR Gang, či například v porotě Young Lions. Co se týče trendu v přihlašovaných projektech do již etablovaných soutěží stěžejních profesních organizací, úspěch v PR přichází primárně s efektivními integrovanými kampaněmi. Když se buduje povědomí současně s poptávkou, je to pro každého klienta výborná zpráva.
Letošní udělování Ceny LEMUR už jsou za námi. Když se k nim přece jen vrátíme, jaký projekt se ti líbil nejvíc?
Každý rok se ukazuje, že kvalitní PR je o nápadu. Jednoduchém nápadu. K tomu je pak samozřejmě zapotřebí kvalitní řemeslná práce, ale bez té úvodní stěžejní myšlenky to nikdy nemůže fungovat. Mnohdy se na to zapomíná, navíc většina klientů bere nápady odborníků jako autmatický bonus a nejsou zvyklí za ně platit.
Jsem přesvědčený, že právě proto s kolegy porotci pravidelně hodnotíme nejlépe právě kampaně s kvalitní myšlenkou, a to bez ohledu na budgety či velikost firem. Líbilo se mi letos více projektů, ze kterých jako krásnou ukázku kvalitní PR práce uvedu kampaň Kytky pro chmel.
Co bys doporučil těm, kteří se příští rok chtějí hlásit do Ceny LEMUR? Máš pro ně nějaký tip?
Přihlásit projekty do oborových soutěží není důležité pro samotné ceny, ale je to ta nejvhodnější stage pro ukázku vaší kvalitní práce. Pokud jste s vaší prací spokojeni a vaši klienti rovněž, popřemýšlejte, čím byste se rádi pochlubili. Základem je odhodit stud. Pokud vám za vaši práci někdo platí, děláte svou práci kvalitně a pomáháte posouvat obor vpřed. Kolegové v oboru vám to vrátí svou pozorností. My porotci dobře poznáme, kde je za dílem agenturní pot. Stejně tak dokážeme rozeznat navoněnou prvoplánovou bídu.
Jaký projekt bys ocenil sám za sebe, nehledě na soutěže. Je něco, co tě v poslední době hodně zaujalo?
Z pozice místopředsedy APRA mám možnost se pravidelně potkávat s těmi nejlepšími odborníky v PR. Vidím jim pod prsty, sleduji jejich uvažování a každým dnem se učím. Právě proto mě dlouhodobě zajímají vzdělávací projekty v našem oboru a ukázkové kampaně, na kterých je možné ukázat kvalitní práci.
Osobně věřím, že jednou získá nějaké významné oborové ocenění náš projekt studentské PR agentury PR Gang, ve které vznikají velmi zajímavé věci díky spolupráci mladých talentovaných studentů se zkušenými profesionály. Podobným projektům prostě fandím.