Prezident Petr Pavel nedávno nafotil sérii snímků, ze kterých se vybere jeho oficiální portrét do škol a na poštovní známky. Podobu nynějšího prezidenta však dosud veřejnost znala i díky mnoha fotografiím Jiřího „Salika“ Slámy, brněnského fotografa, který už od roku 2020 dokumentoval část jeho cesty na Pražský hrad a stal se koordinátorem prezidentské kampaně v Jihomoravském kraji.
Díky přátelským i profesním vazbám se za Brno k prezidentovu týmu pro PR a komunikaci připojili také Petr Lesenský a Daniel Dvořák. Všichni tři členové brněnského předvolebního týmu v rozhovoru prozradili své osobní zážitky s novým prezidentem i jak se vyrovnávali s vyhroceností kampaně.
Jaké bylo vaše první setkání s Petrem Pavlem?
Salik Sláma (SS): Jeho kariéru jsem sledoval delší dobu, ale jako prezidentského kandidáta jsem ho fotil poprvé v Brně v květnu 2020. Bylo to v době pandemie, kdy si přijel do Brna promluvit s tělesně postiženými, aby věděl, jak na ně dopadají následky protipandemických opatření. Zároveň jim spolu s hercem Ondřejem Vetchým a zástupci Nadačního fondu Emil rozváželi bedýnky s potravinami. Tehdy panovala celkově stísněná společenská atmosféra, setkávání i focení bylo v respirátorech, ale už tenkrát jsem vnímal, že jakmile pandemie skončí, začne kampaň ve velkém stylu.
Petr Lesenský (PL): Krátce po vypuknutí války na Ukrajině mě Salik oslovil s tím, zda bych jim v prezidentské kampani pomohl s PR.
S lehkou nadsázkou jsem tenkrát odpověděl, že se o pomoci s pr kampaní Petra Pavla můžeme pobavit osobně na tréninku malých futsalistů, který vedu každý týden v brněnských Řečkovicích.
Petr Pavel za dětmi opravdu přijel a svým vystupováním a přístupem si nás všechny okamžitě získal. Od toho okamžiku jsem měl jasno, že mu se svým týmem moc rád pomohu v kampani.
Daniel Dvořák (DD): Já se s Petrem Pavlem osobně potkal u stánku Nadačního fondu Emil na Moravském náměstí, kde prodával loni před Vánoci punč. V té době už jsem byl součástí týmu, který mu v kampani pomáhal. Setkání v mrazivém počasí to bylo velmi příjemné. Pouze jsem si potvrdil, co jsem si v té době myslel. Petr Pavel je empatický, slušný, rovný a sympatický chlap, který po letech úpadku na Pražském hradě opět posune Českou republiku tím správným směrem.
Co vás vedlo k rozhodnutí se do prezidentské kampaně Petra Pavla zapojit?
SS: Politické střety, kampaně a emoce s nimi spojené, mě přitahují. V mládí jsem se sám účastnil politických demonstrací a idealismus ve mně zůstal dodnes. Vždy jsem se také zajímal o bezpečnostní témata, a zkoušel je i (neúspěšně) vystudovat. Proto jsem si všímal kariérních postupů nejvýraznějších vojáků či policistů. Mezi nimi mne už před mnoha lety zaujali dva generálové, a to Petr Pavel a Jiří Šedivý. Říkal jsem si, že oba mají předpoklady pro politickou dráhu až odejdou do civilu. Když se pak Petr Pavel vrátil z Bruselu zpět, začali někteří z mých známých nenápadně nadhazovat, že zvažuje kandidaturu na prezidenta.
Rozhodil jsem tedy své sítě, a po několika měsících mne oslovili lidé, kteří skládali jeho budoucí tým. Já se pak spojil s Petrem Lesenským, se kterým se velmi dobře znám. Věděl jsem, že nám v politickém PR může hodně pomoci.
PL: Zapojit se do prezidentské kampaně pro mě nebylo složité rozhodnutí. Stačilo se s Petrem Pavlem setkat osobně. Jeho vystupování bylo neskutečně lidské a pozitivní energii v jeho přítomnosti vnímaly všechny generace včetně dětí. Společně s mým agenturním kolegou Danem Dvořákem jsme navrhli konkrétní aktivity a osobně probrali možnosti spolupráce s jeho týmem, podepsali NDA a ze dne na den se stali součástí mediálního týmu prezidentského kandidáta.
DD: Domluva s týmem Petra Pavla nebyla nijak složitá, rychle jsme si sedli, nejen proto, že jednou z mluvčích byla Eva Hromádková, což je moje kamarádka už od vysoké školy. Společně jsme také pracovali tři roky v oblasti PR.
Jaké byly vaše první kroky a úkoly poté, co jste se připojili k týmu?
SS: Byl jsem koordinátorem pro Jihomoravský kraj, takže jsem chtěl využít všech kontaktů a znalostí od školky po současnost. Ze začátku nebylo snadné strhnout lidi k přemýšlení o prezidentské volbě vůbec, natož o podpoře našeho kandidáta.
PL: Naší rolí v mediálním týmu bylo vlastně profesionálně zacelit kapacitní díry v každodenní práci s médii. S blížícími se volbami kampaň gradovala a tlak na dodávání kvalitních informací v reakci na promptně se měnící témata byl enormní.
Okamžitě jsme začali s každodenními monitoringy médií a sociálních sítí, přípravou přehledů, analýz, textů. Stali jsme velmi rychle funkčním dílkem mozaiky, kterému prostě nesmělo v médiích vůbec nic uniknout.
DD: Průběžný monitoring médií v horké fázi kampaně znamenal, že jsme museli o kandidátovi i protikandidátech projít stovky článků denně, aby týmu nic neuniklo. Kromě toho jsme v prvních týdnech připravovali analýzy témat, která se veřejně řešila v debatách.
S tím, jak se volby přibližovaly, rostla i náročnost práce, kterou jste museli zvládnout?
SS: Pro mě, možná trochu paradoxně, jak se volby blížily, a staly se najednou celospolečenským tématem, už to bylo lehčí. Usnadňovaly to také průzkumy a to, že čím dál víc lidí poznávalo Petra Pavla z médií i osobně. Podzim a zima 2022 a leden 2023 pak byly intenzivní a pro mě vše vygradovalo obrovským shromážděním u Janáčkova divadla před druhým kolem voleb.
PL: Každý z podporovatelů Petra Pavla se postupně dostal do situace, kdy byl silně konfrontován s protinázory. Každodenní komunikace vyžadovala obrovské množství času i mentální energie. Nestačilo pomáhat neveřejně ze zákulisí, což byla naše původní představa, ale situace ovlivňovaná spoustou dezinformací nás postupně dohnala k veřejné podpoře. Jedině tak jsme mohli navyšovat dosah podložených informací.
DD: Povaha práce se měnila částečně a s blížícími volbami se její množství prakticky násobilo. Kromě již zmíněného monitoringu médií a příprav na debaty, jsme připravovali denní shrnutí událostí, které si vždy Petr Pavel procházel ráno v autě. Postupem času jsme začali odpovídat na otázky novinářů z nejrůznějších periodik, sledovali a analyzovali všechny televizní, rozhlasové i internetové předvolební debaty. V neposlední řadě bylo konkrétně mým úkolem sledovat i sociální sítě, především Twitter, který je v politických kampaních díky své rychlosti a aktuálnosti zcela zásadní.
Všichni tři za sebou máte už opakovaně práci na politických kampaních. Objevilo se přesto něco, co vás jako členy předvolebního týmu Petra Pavla překvapilo?
SS: Rozvážnost a vyrovnanost. Sice jsem je očekával, protože zenový klid Petra Pavla je velmi nakažlivý, ale to, jak tým komunikačně ustál podzim a zimu 2022, bylo skvělé. V tu dobu začal nejtvrdší útok, který se přechodně projevil i v průzkumech. Vypadalo to tehdy zle, ale ten rozvážný a vyrovnaný přístup zachránil situaci.
PL: Máme za sebou úspěšné spolupráce v komunálních i krajských volbách, což byla naše výhoda. Přesto mě z odborného hlediska v prezidentské kampani překvapila síla dezinformací, kdy se především před druhým kolem volby ve veřejném prostoru propagovaly jednoznačné lži. Od té chvíle jsem začal z pozice místopředsedy Asociace public relations agentur (APRA) aktivně podporovat snahy o vytvoření společné platformy stěžejních asociací, které by měly vytýčit mantinely, za kterými by se političtí marketéři neměli pohybovat.
DD: Prezidentské volby jsou specifické, protože vítěz bere všechno, volba je hodně personalizovaná, a i proto je v ní více osobních útoků. Jestli mě něco překvapilo, tak to byl elán a profesionalita lidí, kteří v týmu byli. Prakticky na vše jsme byli připravení, nic nám neuteklo. To je v českém politickém prostředí v rámci politických kampaní nevídaný jev.
Bylo právě odrážení útoků na osobnost prezidentského kandidáta, často s nepravdivým základem, tou nejnáročnější částí vaší práce?
SS: Bojovat proti dezinformacím a útokům "temné strany" bylo náročné. Ale popravdě pro mě bylo těžší vzdorovat silné vlně z liberálního spektra, která zaplavovala veřejný prostor tezí, že bývalý člen KSČ a voják je morálně a osobnostně nepřijatelný pro funkci prezidenta. Přesvědčovat tyto lidi o tom, že jejich volba srdíčkem v podobě Danuše Nerudové, Pavla Fischera nebo Marka Hilšera je idealistická, ale že tím ve skutečnosti otevírají dveře Andreji Babišovi, bylo asi to nejnáročnější.
Leden už byl hodně hektický. Nové články vycházely po desítkách v rámci hodin. Prakticky každý den (samozřejmě i o víkendech) jsem otvíral počítač ráno před osmou a zavíral jej po jedenácté večer. někdy se to protáhlo do půl druhé ráno. Ale když člověk dělá něco, co studoval, co ho baví, a ještě pro kandidáta, kterému věří, tak je to skvělá zkušenost.
Daniel Dvořák, Lesensky.cz
PL: Témata protistrany i forma jejich komunikace už byla silně za etickou hranou. Během kampaně jsme se potkávali se šířením poplašných zpráv, prokazatelnými fabulacemi, agresivními útoky i vyvoláváním veřejné paniky. Nejtěžší bylo zachovat klid a neustále doplňovat kapacitu tam, kde byla zrovna potřeba. V tom našem dílku skládačky byly základem úspěchu relevantní informace, přehledy, monitoringy a velmi kvalitní tým, který si kolem sebe Petr Pavel vytvořil. Shrnul bych to do tří slov: důvěra, profesionalita, nadšení.
Máte nějakou silnou pozitivní vzpomínku, kterou si ze spolupráce na kampani odnášíte?
SS: Byl jsem rád, když Petr Pavel přišel do našeho studia, a mohl jsem mu udělat první neoficiální portréty. To jsem měl opravdu radost. Skvělé bylo i období, kdy jsem mohl náš tým propojovat s lidmi v Jihomoravském kraji, a sledovat, jak se k nám přidávají další. Nejzásadnější moment pak bylo shromáždění 20. ledna, týden před druhým kolem. Měli jsme tři dny na přípravu akce, u které jsem odhadoval, že přijde kolem deseti tisíc lidí. Řešili jsme bezpečnost, dopravu, řečníky, ale nakonec jsem se v noci zaseknul nejvíc na tom, s jakým pocitem budou lidé odcházet domů. A ten pocit v nich vyvolá závěrečná píseň.
Radil jsem se s muzikanty, disidenty, hledal jsem něco silného, mobilizujícího, ale zároveň ne patetického. Nakonec jsme se všichni shodli na písni Jednou budem dál. stejnou úvahu měli nezávisle na nás spolupracovníci v Ostravě, kde byla akce den předem. Z té písně se nakonec stala neformální hymna závěru kampaně a v den inaugurace ji zahráli Spirituál kvintet ve Španělském sále.
PL: Byl jsem nadšený z mnoha momentů a každé osobní setkání s Petrem Pavlem bylo inspirující. Nemohl jsem uvěřit tomu, že si v době zahájení válečného konfliktu na Ukrajině udělal čas a přijel osobně navštívit trénink dětských futsalistů. Fascinující byla atmosféra ve volebním štábu, kde se možná poprvé setkali vlastně všichni ti, kteří se na úspěchu podíleli. Moc bych si přál, abychom jednou mohli říct, že jsme přispěli ke zlepšení politické kultury a posunuli jsme českou společnost vpřed.
DD: Drtivé vítězství. Měl jsem velkou radost, že to neskončilo těsným rozdílem. Přiznám se, že jsem nečekal, že Petr Pavel povede od začátku sčítání i v těch nejmenších obcích. Osobně mě moc potěšilo, že i když bylo vyhlášení výsledků voleb pro pana prezidenta velmi hektické, našel si pár okamžiků prakticky na všechny gratulanty, kteří ve Fóru Karlín byli. Dostalo se i na mě, a proto, že jsem v kampani zjistil, že stejně jako já rád hraje šipky, předal jsem mu jako dárek jedny z mé sbírky. O tom, že český prezident má moje šipky a byl z nich nadšený, budu vykládat svým dětem i vnoučatům.
Budete se v politickém marketingu angažovat dál?
SS: Ano budu, čekají nás eurovolby, a pak krajské, a rád budu u toho. A pak třeba za pět let :-)
PL: Mám štěstí, že žiju v době, kdy si mohu vybrat, s kým budu spolupracovat a koho podporovat. Pokud bude o naše služby zájem, rád se svým týmem pomohu komukoliv, kdo bude chtít posouvat naši společnost správným směrem. A je mi vlastně jedno, jestli to bude herec, sportovec, podnikatel či budoucí prezident.
DD: Určitě, a to nejen proto, že jde o obor, který mám vystudovaný. Jde o prostředí, které mě baví, už jej poměrně dobře znám, mám v něm zkušenosti a věřím, že mám i nějaké know-how, které mohu předávat. V tomto roce nás už v České republice žádné volby nečekají, ale například na Slovensku budou volit prezidenta i nový parlament. Uvidíme, jestli nebudou naše další kroky směřovat právě tam.