Jak na analytiku webů po změnách cookies v roce 2022

Jak na analytiku webů po změnách cookies v roce 2022

Profile picture for user Jan Polzer
Jan Polzer
11. 2. 2022

Nová legislativa spojená s cookies ovlivnila jak měření návštěvnosti webů, tak online marketing. Pojďme se podívat, jaké máte možnosti analýzy svých webů, aniž byste šli do rozporu s legislativou.

Ve zkratce si připomeňme, co většina z nás již ví. V lednu vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která upravuje využívání cookies. Návštěvníci webů musejí mít nově možnost aktivně rozhodnout, že stránce povolí cookies ukládat. Většina firem tak nasadila na weby nově upravená řešení pro sběr souhlasů s ukládáním cookies.

Google Analytics jako bezplatný analytický hegemon cookies používá a nelze jej tedy s malou výjimkou na webu spustit, aniž by návštěvník dal dopředu souhlas s příjmem cookies do svého webového prohlížeče. S novým nastavením cookies tak marketéři a analytici s nelibostí sledují, jak jim od ledna 2022 klesají statistiky návštěvnosti.
 

Změřená návštěvnost v Google Analytics dle naší zkušenosti klesla až na 30 % původních čísel. Špatné výsledky přitom jdou napříč obory.

 

Nižší čísla v analytice sice nevypadají dobře při reportování výsledků ze strany agentur nebo směrem k nadřízeným, ale neznamená to, že na web začalo chodit méně lidí. Zaznamenat svou návštěvu prostě povolí jen zlomek z nich.

Jak měřit a vyhodnocovat návštěvnost webů v roce 2022?

Existuje více řešení. Záleží, zda se na problém podíváte jako web developer, marketér, UX stratég či filozof. Z výše uvedeného vyplývá, že minimálně jako zálohu byste měli mít nachystáno další řešení, jímž Google Analytics nahradíte, případně jej použijete jako alternativu k porovnání dat.

Tip na aplikace: měření webů bez cookies

Matomo. Projekt kdysi známý pod označením Piwik se tváří jako open source obdoba Google Analytics se všemi jeho propracovanými statistikami a měřením. Rozběhnete jej poměrně snadno na vlastním serveru s PHP, případně v placené cloudové verzi, u níž nemusíte řešit infrastrukturu. Lze jej využít i ve variantě bez cookies.
 

Plausible. Pokud vás zajímají základní statistiky návštěvnosti, jejich zdrojích, přehled klíčových slov a vyhodnocování kampaní, podívejte se na tento nástroj. Rozběhnout jej zdarma na vlastním serveru je o něco složitější, k dispozici je ale rovněž jako placená služba ukládající data v rámci EU. Jednodušší zobrazení a funkce mohou být pro řadu z vás přínosem.

Úprava kódu Google Analytics na řešení bez cookies

Klasické Google Analytics může fungovat i bez cookies. Vývojáři najdou v dokumentaci návod, jak měřicí kód upravit. Řada modulů a pluginů pro redakční systémy webů na to ale připravena není a kód je tak nutné do webu vložit ručně. Po úpravách začne nástroj počítat každé zobrazení stránky jako zcela novou návštěvu. 

Pokud vám tento postup nebude vyhovovat, nastupuje další možnost – evidovat si identifikaci návštěvníka někde na serveru a údaje pak předávat do Google Analytics místo ID, které by si služba normálně ukládala do cookies. Tím docílíte téměř totožného chování, jako před cookies apokalypsou. GA rovnou spustíte, aniž byste čekali na souhlas s cookies.

Cookies 2022 ilustrační foto

Chcete měřit dál s cookies? Inovujte

Neradi měníte zaběhnutá řešení? Popřemýšlejte nad cookies lištou. Dost často stačí několik drobných změn v implementaci a zvedne se vám počet souhlasů, a tím pádem i naměřená čísla v Google Analytics.

Ze statistik jsem byl příjemně překvapen. i drobné změny textace přispěly ke zvýšenému udělení souhlasů v cookies liště zhruba o čtvrtinu. A to i na webech pro ajťáky, kde bychom čekali nejnižší počet udělených souhlasů.

Jan Polzer, Web Development Director, Lesensky.cz

Tyto jednoduché změny mohou vašim webům získat více souhlasů s cookies:

  • Vylaďte lištu. Obarvěte ji do brandové barvy a do designu webu.
  • Vyzkoušejte různé podoby lišty. I když nesmíte uživatele navádět k souhlasu barevným zvýrazněním „toho správného“ tlačítka, není nutné se snažit, aby byla neviditelná.
  • Pohrajte si s textací. I drobné změny ve znění tlačítek a okolního textu mohou zvýšit procento udělení souhlasu. Vysvětlete srozumitelně a přiměřeně zábavně, proč po návštěvnících souhlas s cookies potřebujete.
  • Použijte cookies řešení, které vám umožní analyzovat počty souhlasů a provádět různé experimenty. Nespokojte se s výchozím nastavením.

Přenastavte mindset na Google Analytics 4

Poslední měsíce se hodně mluví také o nové verzi statistik Google Analytics 4. I ta v základu cookies potřebuje, takže byste ji správně měli spouštět až po souhlasu návštěvníka. Ovšem počet návštěv v ní již není stěžejním bodem, okolo něhož se vše točí.

GA4 jsou orientovány na události a jejich vyhodnocování. A návštěva webu je jen jednou z událostí. Bude to těžké, ale zkuste změnit své myšlení a koukání na statistiky webu. Potřebujete vždy znát přesné počty návštěv?

Cookies apokalypsa se nekoná

Existuje celá řada možností, jak se s nižšími čísly ve statistikách popasovat. Za nás doporučujeme kombinovat vyladěnou cookies lištu, Google Analytics a alternativní analytické řešení. Přístupy můžete za pár měsíců vyhodnotit a zvolit to nejvhodnější řešení.

PS: Google Analytics nebyly nikdy vševědoucí

Poslední roky byly statistiky z Google Analytics zkreslené i bez toho, že byste nějakou cookies lištu a podmíněný souhlas na webu implementovali. Webové prohlížeče Firefox a Safari v desktopových i mobilních verzích Google Analytics ve výchozím nastavení blokují. Nemalá část uživatelů webu má také instalovány blokátory reklam, které analytiku rovněž blokují. Takže i předchozí statistiky byly značně zkreslená.
 

Webová analytika ilustrační foto

Evropské státy zasahují

Aktuálně se vynořuje další problém. Nejprve rakouský soud rozhodl, že použití Google Analytics není v souladu s platnou legislativou, protože vystavuje data uživatelů mimo EU. Před pár dny se podobně vyjádřil CNIL, francouzská obdoba českého Úřadu na ochranu osobních údajů.

První webmasteři již dostali výzvu k odstranění Google Analytics. Máte-li aktuálně německy či francouzsky psané weby nebo obecně jakékoli weby cílící na rakouské a francouzské uživatele, měli byste Google Analytics odebrat také.

Bude se problém týkat i českých webů cílených na místní uživatele? Uvidíme, zda Google zareaguje rychleji a bude data o evropských uživatelích ukládat jen na místních serverech, nebo zda rozhodnutí z ostatních států probublá do ostatních zemí.

Kontakt

Spojte se
s námi!

Využijte sílu konceptu PR 360®. Společně s vámi vytvoříme nový skvělý web, který podpoří váš brand i byznys.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram