Šestnáctý ročník konference WebExpo přilákal přes 1500 účastníků, nabídl 70 spíkrů v několika přednáškových pásmech a celou řadu témat. Prostřednictvím vedoucího našeho webového oddělení Jana Polzera jsme se vydali do Prahy načerpat tipy nejenom pro tvorbu webu.
Jedna z největších konferencí zaměřených na dění okolo webu se konala tradičně v Paláci Lucerna. Přednášky na WebExpo byly kompletně v angličtině, ostatně 40 % účastníků přijelo ze zahraničí. Témata byla opravdu pestrá a pokrývala vše od programování, přes online marketing a design až k umělé inteligenci.
Musím zmínit, že úroveň přednášejících byla opravdu vysoká a všechny přednášky byly profesionálně připravené. První den konference mě zaujaly především dvě. Ondřej Pohl se rozpovídal na téma tvorby přístupného webu. Ten musí stát na třech pilířích – designu, vývoji a obsahu. Odborníkem na dané téma se nestanete po několika kurzech, vyžaduje to roky praxe. Jak Ondřej ukázal, ne vždy je řešení, které papírově vyhovuje přístupnosti, to nejlepší s ohledem na uživatelskou zkušenost.
Mé srdce programátora potěšila hned následující přednáška o protokolu ActivityPub, který pohání například alternativní sociální platformu Mastodon. Umí ale mnohem více, třeba propojit obsah na vašem webu s mikroblogovací platformou.
Design i marketing
Pro účastníky, kteří mají blíže k designu než k programování, byla zajímavá přednáška o přípravě knihoven v nástroji Figma. Souhlasím, že designer by měl mít základní povědomí o stavbě stránky pomocí HTML a CSS, protože jen tak navrhne skvělé weby.
Pro marketéry mi přišla velice zajímavá přednáška na téma tvorby případových studií, které vyčnívají z davu. Jeden tip za všechny: vypravujte krátké konkrétní příběhy místo nudných dlouhých reportů. Zaujala mě také přednáška o e-mailingu s tipem na pravidelnou hygienu kontaktů. Neaktivní uživatelé vám totiž zbytečně zkreslují statistiky.
S marketingem souvisí rovněž několikrát avizovaný a na straně Google stále oddalovaný konec cookies třetích stran. Jak se na něj připravit už zaznělo mnohokrát, přesto rekapitulace neškodí. Sbírejte data o uživatelích, nabídněte něco ke stažení výměnou za e-mail, trackujte formuláře s adresou a jménem. Informace z objednávek posílejte do datové vrstvy k dalšímu zpracování. Zajímejte se o Google Enhanced Conversions a Facebook CAPI coby řešení bez cookies.
V druhém dni WebExpo jsem navštívil především vývojářské přednášky, ze kterých zmíním dvě. Skvěle pobavilo povídání o seniorních vývojářích a o tom, jak by měli myslet na ostatní od Krasimira Tsoneva. Zajímavé bylo povídání o animacích na webu řízených pomocí skrolování stránky. Určitě jej využijete v některém z následujících projektů, na kterých budeme v našem webovém oddělení pracovat.