V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu jsme se před měsícem rozhodli propojit brněnské odborníky na marketing a PR v rámci dobrovolnické výzvy #marketingpomaha. Smyslem iniciativy bylo poskytnout rychlé a bezplatné PR a marketingové služby obcím, dobročinným spolkům a smysluplným projektům, které různou formou pomáhají v době pandemie koronaviru. Ukázalo se, že poptávka po základních webech, srozumitelných textech, osvětě v médiích a popularizaci neziskových projektů je v době krize enormní. Do naší výzvy se přihlásilo přes 30 dobrovolníků z řad brněnských agentur i freelancerů. I díky nim se za první měsíc podařilo podpořit 20 projektů a další jsou v řešení.
Jste občanská iniciativa, dobročinný spolek či obecní samospráva a potřebujete pomoc? O spolupráci můžete požádat brněnské odborníky na PR a marketing na e-mailu pomoc@lesensky.cz.
Jako první nás oslovila skupina podnikatelů z Pomáháme si 2020. Ti se spojili proto, aby v době karantény mohli zdarma vařit a rozvážet obědy pro seniory. Během několika hodin vznikl ve spolupráci s firmou PUXdesing informační web. Bývalá novinářka Alžběta Nečasová se postarala o texty a naše agentura obratem připravila mediální kampaň.
Především díky promptně zahájené spolupráci #marketingpomaha se mohl projekt v řádu dní rozrůst natolik, že už během prvního měsíce rozvezl po Brně více než 14 000 obědů zdarma. Pomoc se navíc rozšiřuje do dalších měst a kromě seniorů začala iniciativa také nově dodávat obědy záchranným složkám.
Marketing podpořil občanské iniciativy, lékaře i linky krizové pomoci
Brněnští marketéři společně poskytli podporu též „rouškovým“ iniciativám. Skupinu Dobro v době korony jsme propojili s Pábením, které nabídlo své konzultace. Pro brněnské Řečkovice jsme stáli u vzniku nápadu na automaty na roušky, které jsme následně i mediálně podpořili. Myšlenka se tak rychle ujala a dnes najdete automaty na roušky na mnoha místech nejen v Brně. Aktuálně strategicky konzultujeme pro projekt Šijemeroušky.cz, kde se plánuje také zahraniční PR podpora přes mezinárodní síť PR Network.
Velkou pozornost jsme v rámci výzvy #marketingpomaha věnovali odborným lékařským projektům. Zpočátku jednorázovou pomoc pro Modrou linku jsme rozšířili na rozsáhlé mediální partnerství, díky kterému se krizová pomoc dostala do hledáčku médií a mohla tak podpořit řadu lidí v psychických i provozních nesnázích. Nabídku distribuce materiálů pro novináře využila i Unie porodních asistentek (UNIPA) a její projekt pro nastávající rodiče Rodimvklidu.cz. V přípravách je také medializace iniciativy Darujluzko.cz. Ta oslovuje kuřáky a motivuje je k omezení kouření, což může v ČR ušetřit stovky až tisíce lůžek denně, snížit zátěž zdravotníků a zachránit velký počet životů. Odlehčení zdravotnickým službám řešíme i pro sérii lékařských video konzultací společnosti CGM.
Bezplatný komunikační servis využívá samospráva, firmy i kultura
Mezi největší dokončené projekty a výzvy nyní patří rychlá a bezplatná příprava informačního portálu o koronaviru pro magistrát města Brna. Spolu s naším týmem jej zdarma jako dobrovolník připravuje zkušený programátor Jan Polzer. Srozumitelný a přehledný web by měl obyvatelům Brna informačně pomoci s řešením krizové i běžné úřední agendy v době pandemie. Město v něm získá jednotný informační systém, díky němuž snadno a rychle Brňany informuje o změnách, nařízeních a úředních aktualitách souvisejících s covid-19.
Krátce po vyhlášení nouzového stavu jsme krajskému úřadu a radnicím obcí či městských částí začali pomáhat s okamžitou komunikací směrem k novinářům. Naši mediální podporu využil i firemní sektor. Za příklad můžeme uvést společnost Allium, jež nyní poskytuje licenci Microsoft Teams na půl roku zdarma. V gastro sféře jsme medializovali aplikaci Nesnězeno. Pomohli jsme na svět klipu Modlitba za hospody a konzultační kolečko protočili pro naši srdcovou záležitost – brněnskou kulturu.
#marketingpomaha bude fungovat i po koronaviru
Z malé výzvy nám vzniká rozsáhlejší projekt. Zasáhl nás velkým množstvím práce, úsilí, ale také dobrého pocitu. Zjistili jsme, že jsme společně schopni vše rychle zorganizovat a v řádu hodin fungovat jako jeden tým, jehož vysoce odborná práce má v době pandemie obrovský smysl. A nejen v době pandemie. Až skončí koronavirová krize, rozhodli jsme se, že budou služby bezplatné marketingové podpory fungovat dál.
Základem výzvy #marketingpomaha bylo zkusit spojit síly s agenturami, s nimiž se mnohdy potkáváme v tenderech jako konkurenti. Jedině tak bylo možné začít rychle pomáhat všem, kteří o pomoc projevili zájem. Vše si krásně sedlo a dnes společně podporujeme desítky prospěšných projektů. Když sleduji práci našich konkurentů, přestávám se divit, že jsme z některých tendrů odcházeli poraženi.
Petr Lesenský, majitel agentury Lesensky.cz
Jsme přesvědčeni, že jsme na začátku dlouhodobého projektu, který bude pomáhat společnosti všude tam, kde bude aktuálně potřeba. Přes studentskou agenturu PR Gang plánujeme do projektu zapojit i vysoké školy. Vyučující a především studenti PR a marketingových oborů se tak stanou součástí pracovních týmů a začnou se společně s profesionály aktivně podílet na reálném řešení úkolů u smysluplných projektů. Studentům se díky propojení odborníků napříč obory otevře možnost nahlédnout do fungování nejrůznějších typů agentur a seznámit se s myšlením ostřílených specialistů. Těšíme se samozřejmě i na spolupráci s dalšími freelancery a agenturami, která se zatím velmi osvědčila.
E-mail pomoc@lesensky.cz zůstává dál otevřený nabídkám dobrovolnické práce i poptávkám o bezplatnou PR a marketingovou pomoc. Jen za dobu sepisování tohoto článku se na nás obrátila se žádostí o spolupráci nezisková organizace Mary´s Meal, přišla prosba o pomoc s vytvořením komunikačního plánu pro projekt v oblasti životního prostředí a žádost o PR podporu službám paliativní péče v době pandemie.
Společné úsilí brněnských marketérů tak má smysl a ještě jednou děkujeme vám všem, kdo jste se zapojili. Jakmile bude zájem o služby z vašeho oboru, obrátíme se na vás s projektem.
Děkujeme všem, kteří se přihlásili jako dobrovolníci do naší databáze
#marketingpomaha
Jan Polzer, PUX Design, Ogilvy Morava, Marco BBN, Pábení, Obsahová agentura, Via Aurea, Narrative Media, Arkadia, Influencers, Smeczka, Filmondo, Visito, Lenka Dostálová, Lenka Romportlová, Renata Gurellová, Petra Pechánková, Věra Hošková, Andrea Soukupová, Jana Skalková, Alžběta Nečasová, Eliška Crkovská, Luděk Rychtar, Saša Koutná, Eva Jurčíková, Milada Zemanová, Radka Kalmusová, Pavel Nečas, Adéla Křižanová, František Liška, Šárka Hettmerová
Zajímavé odkazy o projektu: Rozhovor Petra Lesenského pro server Brnan.cz o #marketingpomaha. Médiář.cz o dobročinných projektech. Reportáž v Dobrém ránu "Když PR pomáhá".