Tématem prvního ročníku Ecommerce Expo byla expanze do zahraničí. Tohle jsou nejzajímavější poznatky, které si naše markeťačky Míša Kurtaničová a Terka Ticháčková z příspěvků řečníků odnesly.
Pokud se chystáte na expanzi do zahraničí, mějte na paměti následující:
1. Poznejte danou zemi
Poznejte makroekonomické faktory i trh jako takový. Rozdělte si ho a každý segment důkladně analyzujte. Pak zvolte ten, na který má smysl cílit. Téměř žádný produkt totiž není pro všechny.
2. Poznejte svou cílovou skupinu
Zjistěte, jak se vaše cílovka chová, čemu věří a na co je zvyklá. Švýcaři například nakupují spíš jednou za čas, zato ale ve velkém. V Rumunsku naopak slyší na slevové akce a do obchodu míří mnohem častěji. Věděli jste to?
3. Nepřekládejte, lokalizujte
Pokud chcete dobýt zahraniční trhy, potřebujete lokalizovat a ne jen překládat. Obyčejný překlad zajistí, že cizinec porozumí tomu, co se na vašich stránkách píše. Pokud ale poznáte nákupní chování a kontext cizího trhu, nabídnete kromě porozumění také důvěru ve vaši značku a váš produkt.
4. Testujte a z chyb se poučte
V každé zemi funguje něco jiného a nejlíp tomu přijdete na kloub, když to prostě zkusíte. Pokud obchodujete ve více zemích, zkuste nasadit změny na webu (například velikost call-to-action nebo písma) naráz. Pak sledujte, jakou odezvu tyto změny měly. Tam, kde byla reakce pozitivní, změny ponechte. A tak pořád dokola.
Bonus: Přizpůsobujte se
Přežijí jen ti nejsilnější. Naopak ti, kteří se nedokáží přizpůsobit, zahynou. Nemusíte implementovat každou technologickou novinku, která se objeví. O významných změnách ve svém odvětví a na poli uživatelského chování byste ale vědět měli.