
Budimex: Vstup polského stavebního giganta na český trh
Etablování polské stavební firmy na českém trhu: budování povědomí a image.
- PR & Media Manager: Martin Foral
- Senior PR Manager: Martin Svoboda
O Budimexu
Budimex je největší polská stavební společnost, která kromě tamního trhu působí i v Německu, České republice, na Slovensku a v Pobaltí. Specializuje se zejména na silniční, železniční, energetické a vodohospodářské projekty.
Zadání klienta a naše role
Naše spolupráce se společností Budimex byla zahájena v roce 2021, tedy v době, kdy klient avizoval, že plánuje vstoupit na český trh se strategickými infrastrukturními zakázkami. Na něm dominantně působí několik velkých subjektů. Zadáním klienta tak bylo vybudovat silné povědomí o značce mezi odbornou a sekundárně i laickou veřejností. Komunikační kampaň jsme proto zaměřili na stěžejní oborové novináře, politické představitele i zástupce veřejné správy a zájmových organizací.


Strategie: Využití vícekanálové komunikace
Aby měla PR kampaň co nejvýraznější dopad, rozhodli jsme se zaměřit na více komunikačních kanálů. Základem byly strategické media relations, v jejichž rámci jsme rozvířili debatu zaměřenou na klíčová témata oboru. Budovali jsme expertní pozici firmy a akcentovali její záměr chopit se předních infrastrukturních projektů.
Kromě tiskových materiálů jsme novinářům opakovaně zprostředkovávali možnost osobního setkání se zástupci firmy. Aktivity jsme zaměřili nejen na média, ale i eventy, a to směrem k významným oborovým veletrhům a konferencím.
První fáze – Sázka na silné stránky
Jedním z klíčových motivů první fáze PR kampaně byla akcentace předností Budimexu v kontrastu s problémy stavebního sektoru v Česku. Cílem řady témat bylo proto propojení klientovy značky s atributy spolehlivosti, rychlosti či nízké ceny. Zároveň jsme vyzdvihovali úspěšné realizace miliardových zakázek v zahraničí.
V rámci PR kampaně jsme dále identifikovali stěžejní oborové události a opakovaně na nich zprostředkovali setkání Budimexu s médii. Ve spolupráci s klientem a Velvyslanectvím Polské republiky v Praze náš agenturní tým spoluorganizoval diskusní blok během Dnů polské logistiky, a to mimo jiné za účasti českého ministra dopravy.

Druhá fáze – Zisk zakázek a masivní zájem médií
Dlouhodobá PR komunikace a etablování značky Budimex v českém mediálním prostoru výrazně pomohly enormnímu zásahu PR komunikace ve druhé fázi kampaně. Tu charakterizovaly i první úspěchy firmy v tendrech. V těchto momentech bylo klíčové strategicky časovat veškerou komunikaci a být při interakci s klíčovými novináři maximálně flexibilní.
Důležitým pozitivním efektem strategického uchopení komunikace bylo také rámování mediálních výstupů. Klient byl nejen v nich, ale i v navazujících debatách vnímán veskrze pozitivně – jako svěží vítr pro český trh, který zdobí rychlost, spolehlivost a široká paleta úspěšných zakázek ze zahraničí.

Vyhodnocení
Vhodně zvolená PR strategie se v dlouhodobém horizontu propsala i do výsledků komunikace. V roce 2022 činil kumulativní dosah zajištěných mediálních výstupů hodnoty 3 706 832 čtenářů, diváků a posluchačů, a to při celkových 120 výstupech. O rok později se již vyšplhal na cifru 25 506 330, celkem jsme přitom zaznamenali 331 výstupů. V první polovině roku 2024 činil dosah 61 532 357, výstupů se v médiích objevilo více než 550.
Díky soustavné strategické PR komunikaci se tak podařilo etablovat Budimex do tuzemského povědomí. Českou novinářskou obcí i odbornou a laickou veřejností je vnímán jako kvalifikovaný, rychlý a spolehlivý realizátor. I díky tomu přinesly první úspěchy firmy v tuzemsku pozitivní odezvu v mediálním prostoru. Dobré vztahy s novináři následně pomohly klientovi efektivně reagovat na dynamický vývoj po úspěších v prvních tendrech.
Mediální výstupy




Na českém trhu jsme hledali partnera, který by nám pomohl v oblasti public relations. Agentura Lesensky.cz se na daném poli orientuje velmi dobře. S dosavadními výsledky Jsme spokojeni, proto naši spolupráci nadále rozšiřujeme.
Michał Wrzosek – tiskový mluvčí společnosti Budimex